Tillbaka

41. Dippen

beteende förändring strategi Oct 05, 2016

 

Du lyssnar på Monkey mindset, en podcast som framför allt handlar om mental träning. Jag som pratar heter Daniel Sjöstedt och jag är mental tränare. Välkommen.

I dagens avsnitt kommer jag att prata vidare om att ge upp. Förra veckan handlade om att det är väldigt vanligt att ge upp. Nästan alla av oss gör det och vi gör det ofta och den som har styrkan att fortsätta när andra ger upp automatiskt får en fördel eftersom det här är en så sällsynt kompetens att ha.

Att ge upp definierar jag inte bara som att man efter halva Vätternrundan lämnar cykeln i diket och sätter sig i en funktionärsbil och åker hem. Eller vad nu motsvarigheten kan vara i ens privatliv eller inom ett företag. Jag definierar det också som att man inte gör det man har sagt att man ska göra på det sätt man sagt att man ska göra det. Och att de här sänkta ambitionerna går emot det man tänkt från början.

Inte att man gör allt man kan och att det ändå inte lyckas, utan att man någonstans på vägen slutar att försöka. Eller man börjar agera på ett sådant sätt, antingen genom handlingar, eller icke-handlingar, att målet eller projektet eller vad det nu är, inte längre är möjligt att genomföra fullt ut.

Man börjar lägga sitt fokus på någonting annat. I bästa fall någonting som man inte ger upp på men i värsta fall, och det är nog vanligare, något annat som man orkar fokusera på ett tag. Men när det blir jobbigt och svårt och obekvämt, så skiftar man fokus igen. Och så håller man på sådär.

Man håller sig väldigt upptagen. Men skapas så mycket av värde?

När jobbet ska göras

För det är ju så - och det har jag pratat om flera gånger förr - att det är så roligt att planera och lägga strategier. För sin hälsa eller sin ekonomi eller för organisationens långsiktiga mål. När man är i den här fasen så är det lätt att hålla den bistra verkligheten utanför ekvationen. När förutsättningarna bestäms, och man så att säga är varm, torr och mätt, så känns allting möjligt.

Det är klart jag kan springa trekilometersrundan i spåret tre kvällar i veckan. Tre kilometer. Det är ju ingenting. Om det är det som krävs för min långsiktiga hälsa, för att jag ska kunna leka med mina barnbarn, så gör jag det. Inga problem.

Men så kommer dippen och det började jag prata om i förra avsnittet. Dippen är ett koncept som har jag tagit från en bok som heter "The Dip" och är skriven av en genial kille som heter Seth Godin, den är kort och lättläst och jag rekommenderar dig att läsa den om du vill veta mer om det här.

Hittar ursäkter

Dippen kommer när allt ska göras. När du är kall, våt och hungrig och precis har kommit hem från en lång arbetsdag. Det där som nyss kändes så enkelt och självklart. Tre kilometer. Ingenting ju, är nu plötsligt inte alls lika lustfyllt. Så efter ett tag börjar du hoppa över några rundor. Och sedan börjar du känna efter, eller hitta ursäkter, ska du verkligen ha de där löparskorna som du använder nu? På Löplabbet sa de att du nog behövde lite extra stöd. Bäst att vänta lite med löpningen tills du köpt nya skor. Och två månader senare är det där nya livet du skulle skaffa dig bara ett dåligt samvete som du påminns om varje gång du går förbi dina nya svindyra oanvända löparskor.

Inom väldigt mycket av det som vi påbörjar så finns nästan allt bra på andra sidan dippen. Det är där du hittar lönen för mödan.

Och det är ju inte något nytt utan alla vet det, det är självklart, och om vi tänker efter så vet vi förstås också om den här dippen. Vi vet att det kommer att krävas hårt jobb, vi vet att det inte alltid kommer att vara roligt eller lätt och vi vet också att de flesta ger upp på vägen.

Planera hur du ska reagera på bakslag

Ändå missar vi ofta att ta hänsyn till den när vi planerar. Då litar vi på att den här motivationen och inspirationen vi känner just nu ska hålla i sig för alltid och att den ska bära oss över de här svårigheterna.

Så en av strategierna du kan använda är då att planera för dippen. Försöka att se hur den kommer att se ut och bestämma hur du eller ni ska reagera när den kommer. Och också förstå att den nog inte kommer att se ut precis så som ni planerat.

Om vi är förberedda på svårigheter och bakslag och oförutsedda händelser så går vi in i en situation med öppna ögon och då kommer det som händer bli mycket lättare att hantera.

I stunden det blir jobbigt och svårt så ger vi inte upp. För att det är ju på grund av att det är jobbigt och svårt som vi vill genomföra det. Sannolikt. Det är ju därför det här projektet har ett värde. Annars hade ju alla kunnat göra det.

Välkomna dippen

Och Seth Godin skriver mycket om att välkomna dippen. Det är en barriär som håller de flesta andra borta. Han menar att du ska leta efter dippen och hoppas att den ska vara så djup som möjligt.

Och det är ju när den här dippen försvinner inom din bransch som du ska börja bli orolig. Då kommer Google eller Isabella Löwengrip eller Uber och tar över. Gör samma sak som du. Fast snabbare, billigare och bättre. Och dagens teknologi har ju också gjort att dippen, inom många branscher har skiftat från att vara teknologisk eller ekonomisk, till att handla om andra saker, till exempel innehåll. Nu är det till exempel nästan gratis att starta någonting som motsvarar en tv-kanal eller en dagstidning.För bara tiotalet år sedan hade de här branscherna enorma dippar som gjorde det nästan omöjligt för den som inte redan var där att ta sig över till andra sidan.

Så istället för att bli överraskad av dippen och inte kunna hantera den och ge upp så kan du vara glad att den finns. Förstå varför den finns och faktiskt se den som en möjlighet. Uppsöka den, till och med. Och om det handlar om saker som du vill göra för dig själv. Kost och hälsa och välmående, så behöver du också vara medveten om den och planera för den.

Fundera på vad du kan göra för att den ska bli så enkel som möjligt för dig att att ta dig igenom. Inte börja med tre löppass i veckan i elljusspåret i mörka, kalla och regniga november utan kanske nöja dig med att ta några raska promenader på löpbandet i gymmet och sakta öka farten tills du känner dig bekväm med att springa.

Våga ge upp – men ge inte upp i stunden

Att påbörja en massa saker som man inte avslutar kan vara en positiv egenskap, det beror helt på hur du gör det och varför. Kanske vill du testa olika alternativ och du vet redan från början att av de här tre olika projekten som du påbörjar så kommer du att skrota två och bara fortsätta med det som utefter vissa riktlinjer är det bästa.

Eller så märker du efter en tid att den här dieten, eller träningsprogrammet, eller för den delen mentala träningsprogrammet som du påbörjat, inte ger dig vad du hoppades på. Du har gett det tid och det funkar inte för dig. Eller så gjorde du en missbedömning av vad du hade för resurser till ditt förfogande och vilka resurser som krävdes.

Kanske så är priset som du får när du har tagit dig förbi dippen inte längre relevant för dig. Någonting har förändrats.

Det finns massor av olika scenarior här och vad jag vill komma till är att det är bättre att vara proaktiv än reaktiv. Om du kan sträva efter att ha bestämt i förväg hur det ska behöva se ut för att du ska ge upp, så är mycket vunnet.

Så att du inte ger upp bara för att det känns jobbigt och för att du vill ge upp. Det är tvärt om i dom situationerna du inte ska ge upp. Då ska du köra vidare och det ska du ha bestämt i förväg. För när dina känslor styr är det svårt att få perspektiv och när du saknar perspektiv och här och nu känns som det viktigaste som finns, då är det svårt att fatta bra beslut.

Vad vi än företar oss så kommer det under perioder att vara svårt. Vi kommer att vilja ge upp. Särskilt om vi försöker oss på någonting svårt och värdefullt. Om vi ger efter för dom känslorna så finns risken att vi aldrig kommer någonvart. Vi tar ett steg framåt och sedan ett tillbaka. Och sedan ett steg framåt i någon annan riktning och ett steg tillbaka.

Skriv ner din strategi

Så våga ge upp. Men ge inte upp på grund av att du i stunden vill ge upp. Och, självklart, i våra riktiga liv så är vi ju inte sådana A-barn att vi i förväg skriver listor för under vilka förutsättningar vi ska ge upp vår nya yogavana eller vad det kan vara men vi kan i alla fall försöka att vara uppmärksamma på vad som händer när vi ger upp. Gör vi det för att vi inte fick ut det vi ville av den här aktiviteten eller projektet, en någorlunda rationell analys, eller gör vi det för att vi inte insåg att dippen skulle komma och att vi här och nu i stunden inte har energin att jobba oss igenom den. Om det är det sista så var ju allt det här dödsdömt från början. Det fanns inget scenario då vi skulle kunnat lyckas.

Jag hoppas att du har fått några nya tankar av den här podden. Du får gärna höra av dig till mig med feedback, frågor eller bara allmänna funderingar. Daniel<at>monkeymindset.se.

Om du vill så kan du få det du behöver för att komma igång med mental träning och det kostar inget. Om du signar upp dig för mitt nyhetsbrev på www.monkeymindset.se så skickar jag dig de fyra ljudfiler som ingår i min app som heter mental träning. Filerna heter Slappna av, gå djupare, Självkänsla och målbilder.

Och om du tyckte om vad du hörde så skulle jag uppskatta en recension på iTunes. Ha det bra så hörs vi snart igen.