Tillbaka

51. Så sätter du ett nyårslöfte som håller – minipodd

förändring mål nystart Dec 22, 2016

 

Hej, hur är läget? Det här är inget ordinarie poddavsnitt av monkey mindset utan bara en minipodd.

Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det men jag har under en tid känt att det finns vissa saker som jag skulle vilja säga eller dela med mig av men som inte riktigt håller för ett poddavsnitt. Jag har ju ett visst format i podden, där jag avhandlar ett ämne per gång och oftast gör en del research runt det ämnet och min ambition just nu i alla fall är att behålla det formatet även under våren.

Men jag ska också testa de här små kortavsnitten där jag pratar mer fritt, och kanske bara delar med mig av en åsikt eller ett boktips eller kommenterar någonting som har hänt och som har anknytning till det här ämnet jag verkar inom. eller något helt annat, jag vet inte riktigt.

Och idag så tänkte jag prata om nyårslöften, det är ju den tiden nu, och jag tänkte också uppmana dig att inte sätta något traditionellt nyårslöfte.

Nyår – Symbol för början på något nytt

Det finns många som bara skakar på huvudet åt alla som sätter nyårslöften. Inte bara för att de aldrig hålls utan framför allt för att vi lägger så stor vikt att förändring ska ske på ett visst förutbestämt datum. Som att vi tror att första januari och viktnedgång har något samband. De här personerna har ju rätt i sak, 1 januari eller 12 mars spelar ingen roll.

Men 1 januari är inte heller sämre än något annat datum och det går ju förstås inte att förneka att det här med nytt år symboliserar någonting som vi kan använda oss av. Det är början på någonting. Möjligheten till en nystart. Och om vi vill göra en förändring så kan vi få lite draghjälp av andra, åtminstone i några veckor innan allas löften är brutna.

Men att häva ur sig någonting fem i tolv har noll procents chans att funka och att bestämma att man ska sluta med något eller börja med något eller förändra sitt liv på något drastiskt sätt bara för att det dagen efter kommer att vara nytt år har nog också runt noll procents chans att funka.

Börja smått och sätt en tidsgräns

Så vad kan då ha någon chans att funka? För det är ju det vi vill.

Jo, du lovar inget på obestämd framtid utan du bestämmer dig för en eller ett par saker du vill göra eller sluta med och så lovar du dig själv, och berätta gärna för alla som vill lyssna, att du ska göra det här eller inte göra det här under en viss förutbestämd tid. Ganska kort tid.

Jag ska inte äta godis på en månad. Jag ska inte dricka alkohol på tre månader. Under januari ska jag träna spinning två gånger i veckan.

Om du sätter en tidsgräns har du mycket större chans att lyckas. Att sluta med något för alltid är så otroligt definitivt. Hur motiverad du än är så är en sådan förändring orealistisk. I de allra flesta fall. Så när suget kommer några dagar in på januari, så vet du att du inte kommer att kunna hålla det här löftet. Då kan du lika gärna ge upp nu. Och det är det som händer för nästan alla.

Men om du sätter en tidsgräns. En månad. Då är det lättare att bita ihop och stå emot. Du ser ju mållinjen. Den är inte långt borta. Det är inte för alltid. Och när en månad har gått. Och du har klarat det. då är du i en helt annan position där du nu kan fatta ett nytt beslut. köra en månad till. eller två månader. Eller skippa det.

Ett mininyårslöfte, alltså. Men som till skillnad från de traditionella nyårslöftena, har en chans att faktiskt hålla.

Det var dagens avsnitt jag hoppas att du tyckte om det. Jag önskar dig god jul och gott nytt år.