Tillbaka

65. Så undviker du semesterstressen

kontroll måsten planering prokrastinera semester stress Jun 21, 2017

 

Välkommen till Monkey mindset, jag heter Daniel Sjöstedt och jag är mental tränare och föreläsare.

Dagens avsnitt handlar om semester och om planering och om stress och min ambition är att ge dig bara några idéer för att kunna få en bättre semester. En semester där du kan njuta i stunden och en semester som du i höst kan se tillbaka på med tillfredsställelse.

Det jag kommer att ta upp är egentligen självklarheter. Sådant som jag tror nästan alla av oss redan vet.

Planera för att få det gjort

Men om jag ser på mig själv så lever jag inte alltid som jag lär och jag gör inte alltid det jag vet är bäst för mig. Jag är ofta överoptimistisk i min planering, jag skjuter ofta upp, jag blir irriterad på mig själv att jag i sista minuten behöver stressa fram någonting som jag från början hade gott om tid att göra. Bara för att ta några exempel och det här gäller också många av dom jag känner och dom jag pratar med.

Så att vi vet räcker uppenbarligen inte om våra handlingar inte går i linje med det vi vet.

Och i vårt dagliga liv, på jobbet eller hemma, så är den här tendensen relativt lätt att upptäcka. Om någonting ska bli gjort inom ett viss datum så tror jag att många av er har så mycket framförhållning att ni planerar för att det ska bli gjort. Man bockar av i kalendern, man bokar tid med någon hantverkare kanske, man ser till att det här projektet på jobbet som ska presenteras om två veckor faktiskt får den tid och de resurser som behövs fram till dess.

Det som kan hända, och som ofta händer, är ju att annat kommer emellan. Bränder som behöver släckas eller sådant som prioriteras högre av oss eller dom som bestämmer över oss.

Eller att vi prokrastinerar. Att vi helt enkelt inte gör det som vi vet att vi borde göra. Trots att det egentligen finns någon bra anledning till det så gör vi det bara inte. Vi skjuter upp det. Vi gömmer oss i någon mening.

Så vi vet i regel vad som har hänt även om vi ofta inte vet exakt varför det har hänt.

På sommaren är det inte alltid så, tror jag.

När semestern är slut så undrar vi ändå vad som hände? Hur kunde de här veckorna gå så fort? Jag har ju inte alls hunnit med allt jag tänkte mig.

Jag gör det när jag får lust...

Ett skäl till detta är nog att när semestern sätter igång så har vi väldigt lite i kalendern. Relativt mot hur det är normalt. Vi är vana att ha åtminstone åtta till fem uppbokat varje vardag, så om något ska ske en normal dag, en tisdag i oktober till exempel, då vet vi att vi bara har några timmar på oss att göra det. De andra timmarna är redan tagna så om något ska göras behöver det planeras. Kanske måste någonting annat väljas bort.

Med fyra eller fem tomma veckor framför oss är det lätt att vi ser det annorlunda. Landet behöver grävas upp. Hur lång tid tar det? Mellan fem och tio timmar säger vi. Då tänker jag att det behöver jag inte planera. Jag har ju en hel månad som är tom. Jag gör det när jag får lust.

Och samma sak med varje enskild dag. Kanske vill jag ta en promenad varje dag eller passa på att börja med yoga under semestern. Bara en kvart om dagen och det kan ju inte vara några problem, tänker jag. Jag har ju hela dagen på mig.

Men dagarna går även på semestern. De ser inte ut på samma sätt som under en arbetsvecka med de går. Och saker, nu kommer jag till självklarheterna, gör sig inte självt, och när vi tänker att vi ska göra dem sen eller börja imorgon så kommer det aldrig att hända. Ska någonting bli gjort gör vi det nu eller så bestämmer vi när, i framtiden vi ska göra det. Eller så bestämmer vi åtminstone när vi ska bestämma det.

Att bara hoppas att det kommer ske är oftast ingen bra taktik.

Hitta en balans som passar dig

Så vad jag tänker är en bra semester, om jag ska gå till mig själv, är en semester där det finns en balans mellan dels sådant man vill få gjort, alltså olika sysslor. Plikter kanske. Och tid till det man verkligen vill göra, även om det är att göra ingenting eller att ha dagar där ingenting är planerat.

Så steg ett i den här mer stressfria semesterplanen är då först och främst att skriva ner allt som du vill ska bli gjort under de här veckorna. Saker som du vill göra, människor du vill besöka. Allt som du går och planerar för, allt som du, om det varit en syssla på jobbet, hade avsatt tid för och skrivit ner i din kalender

När du har gjort det kan du fundera på hur du vill att din balans ska se ut. Hur mycket tid ska spenderas på dom här sysslorna och hur mycket tid ska spenderas på att göra ingenting, eller att åtminstone inte ha någonting inplanerat.

Vissa av oss älskar ju att inte ha någonting inplanerat. Andra klättrar på väggarna om det är så och mår bra av- och får energi av att göra saker.

Så hur det här ser ut beror ju på vad du är för typ av person eller hur ni resonerar i din familj.

Jag kan se att vissa här skulle tänka att av mina 25 semesterdagar så vill jag att minst 15 är helt oplanerade där jag får göra precis vad jag vill och sedan utgå från de tio kvarvarande för att försöka göra några av dom sysslor som behöver göras eller som man vill göra.

Andra skulle säkert börja i andra änden. De här platserna vill jag besöka och de här aktiviteterna vill jag utföra. Om det efter det blir tid för ingenting så är det härligt men om den tiden inte finns så är det också ok.

Stressad över för många måsten

Så vad du förhoppningsvis undviker genom att tänka så här skulle då kunna vara att till exempel vara i ett läge där du kommer in i sommaren och känner att du behöver återhämtning, behöver göra ingenting och vill göra ingenting men där du upplever att det finns så många måsten, kanske måla huset en vecka, besöka släktingar en vecka, Åka på semester en vecka och så vidare, så att när semestern är slut så känner du inte att du har haft ledigt alls utan du har följt en agenda som inte har varit din egen.

Eller så orkar du kanske inte att göra någon de där sakerna men du känner att du borde göra, det känns som måsten, så tiden du spenderar på att göra ingenting, där du skulle behöva återhämta dig, är tid där du har dåligt samvete och känner stress för att du inte gör det du tycker att du borde. Eller som du tror att andra kräver av dig.

Så att istället för att göra ingenting, må bra och hämta energi så gör du ingenting, mår dåligt och stressar upp dig.

Och precis samma sak gäller ju för det omvända. bara för att alla andra snackar om hur skönt det ska bli med semester och att ta det lugnt så behöver ju inte du känna att just du behöver slappa om du inte vill göra det.

Det handlar ju om, och det är har jag pratat om tidigare, att du tar kontroll över ditt liv. Du har rätt till din tid. Du kan välja att ge den till andra men andra har inte rätt att kräva den av dig.

Och så är det nog så att en viss nivå av stress, en viss nivå av frustration och dåligt samvete kommer alltid att finnas där hur vi än gör. Och om vår bild av den perfekta semestern, eller det perfekta livet, är en tillvaro där bekymmer, oro, ilska kanske skam och rädsla och så vidare inte finns utan där allt är harmoni och rosa moln, så är risken stor att vi spelar ett spel där det inte finns något sätt för oss att vinna. Där allt vi gör, hur bra det än går, i slutändan leder till besvikelse, eftersom det vi strävar efter inte ens går att uppnå.

Ta kontroll och bestäm hur du vill ha det

Så vad jag tycker att du kan göra nu inför semestern, det är att fundera över hur du vill ha det. Hitta en balans mellan sådant du vill göra, kanske slappa, och sådant du känner att du vill ska vara gjort när semestern är slut. Och schemalägga och avsätta tid.

Inte för att det är så spännande att schemalägga sin semester utan för att det ska bli gjort och för att du ska slippa, i största möjliga mån, att känna onödig stress och onödigt mycket dåligt samvete.

Det var det jag hade att komma med idag. Om du vill kan du få det du behöver för att komma igång med mental träning av mig och det kostar ingenting. På min hemsida, monkeymindset.se, finns det en ruta där du kan fylla i din emailadress, en röd ruta och när du gör det så skickar jag dig fyra ljudfiler samt instruktioner, som du kan träna med.

Och det första du gör när du börjar träna är att du lär dig slappna av riktigt djupt. både kropp och sinne och det leder, för väldigt många, till mindre stress, bättre sömn en högre tolerans för stress. Bland annat. En allmänt ökad upplevd livskvalitet.

Och jag har också ett träningsprogram som jag säljer. Det bygger på samma koncept men är lite mer omfattande. 16 veckors träning med ljudfiler, övningar och små uppgifter. Mer information om det finns också på hemsidan.

Lämna gärna en recension på iTunes, det uppskattar jag jättemycket. stort tack till er som redan har gjort det, podden hjälps av recensioner.

Tack för den här gången, jag hoppas att vi hörs snart igen.