118. Det här kan vi lära av apor som styr sitt blodtryck med viljekraft

Välkommen till Monkey mindset. Jag heter Daniel Sjöstedt.

En person som jag nog inte har pratat så mycket om i den här podden, men som har betytt mycket för den delen av mental träning som är muskulär och mental avslappning, eller mental återhämtning som jag kallar det ibland, är Herbert Benson.

Herbert Benson är läkare i grunden och forskare och på 60-talet, när han var hjärtläkare i början av sin karriär så la han märke till det obehag som blodtrycksmedicin skapade hos de patienter som behövde ta dem. Alltså biverkningarna av blodtrycksmedicin.

Patienter som upplevde att de mådde bra, men som när man mätte, hade ett högt blodtryck, fick mediciner som inte fick dem att må bättre utan snarare sämre. Det höga blodtrycket kom ju under kontroll men de upplevde yrsel och svimningar och andra otrevliga saker som de inte hade lidit av innan de började medicineras.

Dr Benson kände sig tveksam till det här och började fundera. Han ville försöka göra någonting åt det här.

Det var också allmänt känt att patienter ofta visade upp ett högre blodtryck när det mättes på sjukhuset än vad de visade upp om de mätte själv hemma. Den här skillnaden, mellan att mäta hemma och att mäta på sjukhuset hade vid tiden ingen förklaring men Herbert Benson hade en hypotes.

Kunde det vara så att stress gav höjde en individs blodtryck och att de flesta av oss blit lite stressade när vi besöker en läkare?

Om det var så så skulle det ju kunna förklara den här skillnaden i de olika mättillfällena.

Enligt Dr Benson själv, var det många kolegor på den här tiden som kritiserade Bensons hypotes för vad han antydde, åtminstone om man drog det till sin spets, var ju att det fanns ett samband mellan kroppen som kunde liknas vid en maskin, om ni förstår vad jag menar, och sinnet, som inte var lika konkret och mätbart och tydligt.

Att det fanns ett sådant här samband var vid den här tiden inte en accepterad åsikt inom den medicinska världen. och nu går jag återigen på vad Herbert Benson själv berättar.

Jag hoppar lite i tiden här men Benson började i alla fall forska på det här vid Harvard Medical School och han skapade bland annat ett experiment med apor där aporna blev belönade med mat om de kunde höja och sänka sina blodtryck.

Jag har inte hittat en exakt beskrivning men så som jag ser framför mig att de här experimenten har gått till så har det varit sådana här små döskalleapor som blivit kopplade till en blodtrycksmaskin och så har de fått en rad olika lampor framför sig med rött på ena sidan och grönt på andra sidan. När blodtrycket sänks tänds de gröna lamporna och när blodtrycket höjs tänds de röda lamporna och aporna har blivit belönade med mat när de gröna lamporna tändes.

Och till slut så kom aporna på vad de behövde göra, alltså vilket tillstånd de behövde vara i, för att sänka sitt blodtryck och få belöningen.

Så Herbert Bensons team kunde visa att blodtryck faktiskt kunde styras med tankens kraft, åtminstone till viss del, och han publicerade sina resultat 1969 i American Journal of Physiology.

När Bensons forskning blev känd, blev han kontaktad av anhängare till en viss typ av meditation, trancendental meditation eller TM, som det brukar kallas. 

TM är en form av meditation som verkar väldigt bra och intressant och samtidigt har ganska hårda förhållningsregler. TM grundades av Maharishi Mahesh Yogi på 50-talet och är i grunden en mantra-meditation. Du får alltså ett mantra som du upprepar tyst för dig själv gång på gång under hela meditationen.

Och TM är också en affärsrörelse, jämfört med andra typer av meditation kostar det en del och det är ett skyddat koncept.

Om till exempel jag skulle säga att jag har gjort en ljudfil till dig med trancendental meditation så skulle jag nog få advokater efter mig.

Men TM-personer kontaktade alltså Dr Benson och undrade om han inte kunde testa si forskning på dem. De hävdade nämligen att TM kunde sänka blodtrycket hos människor.

Benson var tveksam, han var ju redan ute på lite djupt vatten i och med den här kropp och sinne-kopplingen som han förespråkade och han såg nog hur hans trovärdighet som läkare och forskare skulle få sig en törn om han hamnade i samma sammanhang som Maharishi som ser ut som sinnebilden av hur man tänker sig en New Age Yogi. långt skägg, långt hår, vita pösiga kläder och hela paketet om man säger så.

När Beatles var i sin Indien-perod var det för övrigt hos Maharishi dom var, så TM var alltså inte någonting helt okänt utan ganska hett.

Efter lite övertalning bestämde sig Benson i alla fall att använda TM-meditatörer i sina studier, han gjorde det lite i hemlighet, och efter ett tag så fick han reda på att det gjordes andra studier i USA, på samma grupp, och också lite under radarn. så de började samarbeta och resultaten de såg var otvedydliga.

Meditation sänkte inte bara blodtrycket, utan påverkade andning, hjärta och ämnesomsättning på ett positivt sätt.

Men, och det här tycker jag är viktigt att veta, skillnaden blev inte omedelbart stor, det märktes alltså inte särskilt mycket skillnad på någon före och efter en meditationssession, utan det var någonting som hände mer på sikt.

Precis på samma sätt som kondition, som jag ju har jämfört mental träning med tidigare.

Nu hoppar jag lite i tiden igen men Benson märkte ganska snart att det inte var specifikt för TM att få de här resultaten utan vad det handlade om var egentligen bara att lära kroppen och sinnet att slappna av och det här kunde uppnås på många olika sätt. 

Yoga, Qigong, mindfulness, mindfulla promenader, att gå helt upp i sin stickning, till exempel.

Men det enklaste och säkraste sättet är att hitta någon typ av ritual eller liknande som man kan upprepa gång på gång och vara någorlunda säker på.

Och trots att de första upptäckterna från Benson gjordes på 60-talet så har han forskat vidare på det här och även om han fortfarande står fast vid att många olika metoder kan användas, så rekommenderar han och han lär ut, en metod som är nästan identisk med det vi gör i våra ljudfiler.

Det verkar vara det enklaste och det som ger bäst resultat.

Och Benson, kallar det här för, det glömde jag säga, för The relaxation response, alltså det här tillståndet. Och det blev också titlen på den bok som kom i mitten av 70-talet som blev en stor bästsäljare. 

Så att bara göra det här, meditera, eller lyssna på mina ljudfiler, eller något annat av det som jag har nämnt, har många positiva effekter, inte bara på sinnet utan även på kroppen. Och i sina böcker så hävdar Benson att det hjälper mot otroligt mycket. Listan han ger är mycket lång. 

Om det är så eller ej låter jag vara osagt, men att det gör stor positiv skillnad i många olika avseenden, inte minst upplevd stress och allmänt välbefinnande, är jag helt övertygad om.

Och i slutet av det här avsnittet så berättar jag hur du kan komma igång och testa själv om du är intresserad.

Mycket av det jag har berättat nu kommer just från boken "The relaxation response". Den finns tyvärr inte på svenska men för den som är intresserad av ämnet kan jag verkligen rekommendera den.

Så, om det här nu är så jäkla bra. Varför gör inte alla det? Och varför är inte Lars-eric Uneståhl, som är den som har gjort mycket av det här motsvarande jobbet i Sverige, mer känd och hyllad än vad han är?

Vissa av de här metoderna, meditation och yoga till exempel, kräver ju lite. Meditation är svårt. Det är svårt att få gjort. det finns ett motstånd, för de flesta av oss tror jag att sätta oss och meditera i 20 minuter. Dag efter dag.

Att slappna av och spejsa ut till mina, uneståhls eller någon annans ljudfiler är inte svårt. Det svåra där är ju att ta sig tiden till att göra det. Att hitta öppningar i dagen.

Så dels tror jag att det är den här tröskeln, att bara göra det, men jag tror också att det för många av oss är ovant och lite skrämmande att ta kommandot över vår egen hälsa.

Inte medvetet, det tror jag inte, utan av vana eller tradition. vi vill att någon ska säga till oss, eller att någon ger oss ett recept. Då är vi, på någon nivå, safe, om det inte funkar så som vi vill. Det känns bättre om ansvaret ligger hos någon annan.

Och det tredje, det finns säkert fler skäl, men det tredje är ju det här som Dr Benson upplevde när TM-människorna kom och ville att han skulle ta med dom i sina experiment. Det känns lite flummigt. Man, eller i alla fall jag, vill ju inte vara en sådan där som ens rationelle kompis kan titta lite snett på. Håller du på med sånt? eller har du gått på det där?

Jag känner mig själv lite besviken på Dr Benson faktiskt för många av hans senare böcker är inne på healing och annat och det är att gå över min gräns. 

Men när jag tänker efter så var ju han, även när han undersökte apor och blodtryck, över gränsen för många på den tiden. Men han undersökte det seriöst och la fram sina resultat. Och jag antar att han gör detsamma nu och att många av oss andra, vi som inte är lika öppna eller modiga, kan gå några steg bakom och dra nytta av hans framgångar och titta bort och inte låtsas se när han går bort sig. Om han nu gör det, jag vet inte.

Till sist. Nu kommer min vädjan till dig. Läkare och forskare som tillåts att jobba på Harvard. Säger att det här funkar. att det ger positiva resultat på massor av sätt, inte minst stress och välbefinnande.

Det tar väldigt lite tid. 15 minuter per dag är gott nog. Du får allt du behöver helt utan kostnad. Snart är det semester. Hur skulle det vara att testa i 30 dagar? Att verkligen ge det chansen.

Det värsta som kan hända är ju att du slösar bort en kvart om dagen i en månad på någonting som inte ger någon effekt.

I bästa fall kan det faktiskt, åtminstone lite, vara någonting du kommer att få nytta av resten av ditt liv. eller så kanske du, om du åtminstone har gjort det kan rekommendera det till någon annan, hjälpa någon annan, som behöver det mer.

Om du vill testa det här så får du alltså det du behöver av oss och det kostar ingenting. Om du går in på monkeymindset.se och blir medlem, alltså klickar på den stora oreanga knappen så får du tillgång till allt det här. Och lite annat.

Och om du av någon anledning inte vill bli medlem så är det ok det också. Maila bara mig så ger jag dig grejerna ändå. Använd då kontaktformuläret på hemsidan.

Föreläsningsförfrågningar och bokningar inför hösten börjar nu trilla in så smått. Om du eller ditt företag vill att jag ska komma ut och prata om mental träning, stress, prestation och hur kroppen och sinnet hör ihop så får ni gärna höra av er. Kontaktuppgifter finns på monkeymindset.se

tack för att du har lyssnat. Ha en bra vecka och om du vill så hörs vi snart igen.

 
 

113. Därför känner jag mig lättare, friare och mer motiverad

113. Därför känner jag mig lättare, friare och mer motiverad

Om mindre än två månader kommer jag och min familj att flytta från lilla Borensberg till det lite större Norrköping.

Eftersom tiden går så fort och eftersom både maj och juni kommer att vara hektiska för oss så har vi påbörjat våra förberedelser, för en gångs skull i någorlunda god tid.

Vad vi har gjort hittills är att börja rensa.

Ju mer vi rensar, desto bättre känns det. I alla fall för mig. Jag känner mig lättare, friare och till och med mer motiverad i allmänhet.


110. Därför är de dumma så tvärsäkra och de begåvade så fyllda av tvivel

110. Därför är de dumma så tvärsäkra och de begåvade så fyllda av tvivel

När en bankrånare trodde att han var maskerad eftersom han hade smort in sitt ansikte med citronjuice - "Det används ju till osynligt bläck" - blev psykologiprofessorn David Dunning intresserad.

Tillsammans med Jason Kruger utförde han en studie som bevisade det Socrates, Shakespeare och Darwin alla hade anat.

Dunning Kruger-effekten är mer aktuell än någonsin. I det här avsnittet får du veta vad den är och varför du ska ha den i åtanke.

109. Stoicism: Fem stora idéer för ett bra liv

Få vår PDF med stoiska tekniker och vårt 30-dagarsprogram i mental träning helt gratis genom att bli medlem på www.monkeymindset.se

Det här avsnittet är det sista i vår miniserie om stoicism — en filosofisk skola som grundades under antiken och utvecklade mängder av stora idéer och praktiska tekniker för att leva ett bra liv.

 

Utskrift av avsnittet 109. Stoicism: Fem stora idéer för ett bra liv

Välkommen till Monkey mindset. Jag heter Patrik Edblad och jag är beteendevetare och mental tränare.

Idag har vi kommit fram till det sista avsnittet i vår miniserie om stoicism — en filosofisk skola som grundades under antiken och som utvecklade mängder av stora idéer och praktiska strategier för ett bra liv.

Om du vill ha en liten sammanfattning om stoicismen och dess största tänkare; Seneca, Epiktetos och Marcus Aurelius, kan du gå tillbaka och lyssna på avsnitt 105.

Under den här serien har vi gått igenom stoikernas bästa tekniker för att behålla lugnet i alla lägen, utveckla mental styrka, övervinna livets svårigheter och handskas med jobbiga personer. Och idag knyter vi ihop säcken med deras främsta idéer för att leva ett bra liv.

Men innan vi börjar vill jag tipsa om en liten bonus jag satt ihop. Om du gillar idéerna i det här avsnittet, och teknikerna från alla de andra avsnitten i den här serien, så har jag samlat dem allihop i en PDF som du får helt gratis när du blir medlem hos oss på monkeymindset.se.

Då får du dessutom vårt 30-dagarsprogram i mental träning och flera andra bonusar du kan använda för att må och prestera på topp.

Om du redan är medlem hittar du som vanligt PDF:en under fliken i ”Extramaterial” på medlemssidorna.

Med det sagt påbörjar vi dagens avsnitt med den första stoiska stora idén för ett bra liv, som är att…

1. Uppfylla din plikt som människa

I sina Självbetraktelser skriver Marcus Aurelius: “I gryningen, när du har svårt att ta dig ur sängen, säg till dig själv: Jag måste arbeta — som en människa. Vad har jag att klaga på, om jag kommer att göra det jag föddes för — de saker som jag fördes in i världen för att göra? Eller var det det här jag skapades för? Att gömma mig under täcket och hålla mig varm?”

Vi föddes inte för att ha det bekvämt. Vi föddes för att uppfylla vår plikt som människor.

På samma sätt som växterna, fåglarna, myrorna, spindlarna och bina tar sig an sina individuella uppgifter och sätter världen i ordning så behöver vi också leva i enlighet med naturen och göra vårt jobb som människor.

För det första behöver du så klart ta hand om dina grundläggande behov som sömn, mat och tak över huvudet.

Men utöver det behöver du också komma ihåg att du som människa har fått förnuftets gåva. Och vår natur kräver att vi använder vårt rationella sinne.

Så använd ditt förnuft för att se till att dina handlingar är väl genomtänkta och reflekterar den person du vill vara.

Och kom ihåg att varje dag du får vakna upp och får arbeta för att hjälpa andra är en gåva.

Idé nummer två är att...

2. Ta vara på varje ögonblick

Marcus Aurelius skriver: “Se dig själv som död. Du har levt ditt liv. Ta nu det som är kvar och lev det ordentligt”.

Och Seneca skriver: “Vad kommer syftet med mitt arbete att vara? Den här dagen är min sista, eller kanske inte, men den är inte långt ifrån.”

Enligt stoikerna måste vi undvika att slösa vår tid på slumpmässiga och halvhjärtade handlingar.

Det finns helt enkelt inte utrymme för det eftersom livet när som helst kan ta slut.

Ändå spenderar de flesta människor sina liv planlöst och slumpartat.

Fall inte i den fällan. Var fokuserad och närvarande i alla dina uppgifter. Lyssna gärna på avsnitt 104 för tips om hur du kan göra det.

Och om du har mål, styr alla dina handlingar mot att uppnå dem.

Gör det bästa av varje situation och möjlighet.

För du vet aldrig om du kommer få chansen att fortsätta arbeta imorgon.

Använd, som vi pratade om i avsnitt 106, din medvetenhet om döden som motivation för att leva livet fullt ut och ta vara på varje ögonblick du får.

Idé nummer tre är att...

3. Eliminera det oväsentliga

“Om du söker lugn, gör mindre.” Enligt Marcus Aurelius ger det här “dubbel tillfredsställelse: att göra mindre, bättre”.

Och Seneca skriver: “Mät ditt liv: Det har helt enkelt inte plats för så mycket”.

Som vi redan varit inne på är fokus, enligt stoikerna, en jätteviktig egenskap.

Förmågan att kunna kapa bort det oväsentliga och fokusera din tid och kraft på det som faktiskt är viktigt är helt nödvändigt för att leva ett bra liv.

Om du slutar slösa din tid på triviala saker så kommer du bli förvånad över hur mycket du åstadkommer.

Som Seneca skriver: “Vi har inte givits ett kort liv men vi gör det kort, och vi har inte ont om det men vi slösar bort det. Livet är långt om du vet hur du ska använda det”.

Så, bli bra på att säga nej. Klargör dina viktigaste mål och åtaganden, och kapa hänsynslöst bort allt annat.

Gör mindre, bättre. På så sätt kommer du åstadkomma mer och uppleva större lugn och tillfredsställelse.

Idé nummer fyra är att...

4. Låta ditt arbete vara din belöning

I ett av sina brev skriver Seneca om ett fält som förberetts för majsodling: “På det här fältet syns några blommor här och var. Men även om de är en fröjd för ögat så var det inte för de här blommorna som så mycket arbete utförts. Personen som sådde hade ett annat syfte, och blommorna kom som en bonus.”

Stoikerna menade att vi inte ska förvänta oss att vårt arbete kommer leda till rikedom och berömmelse.

För, som vi pratat om flera gånger i den här serien, så är det poänglöst att fokusera på sådant som är utanför din kontroll — som till exempel andras åsikter.

Så, istället för att fundera på vad andra kommer tycka om din arbetsinsats eller hantverksskicklighet, fokusera helt på ditt arbete och uppgiften framför dig.

Om bara några få människor uppmärksammar ditt arbete bör du enligt Seneca säga: “Några få är tillräckligt för mig. Det är också endast en. Eller ingen alls.”

Fokusera på fröna du sår, inte på hur skörden råkar bli.

Låt ditt arbete vara din belöning, och all eventuell uppmärksamhet en bonus.

På så sätt slipper du bli ett offer för åsikter som ändå är utanför din kontroll, och kan istället känna stor tillfredsställelse i ett gott dagsverke.

Och idé nummer fem är att...

5. Sträva efter måttfullhet

Seneca skriver att: “Din mat ska stilla din hunger, din dryck ska släcka din törst, dina kläder hålla kylan ute, ditt hus vara ett skydd mot dåligt väder. Men det gör ingen skillnad om det är byggt av torv eller marmor från ett annat land: vad du måste förstå är att ett halmtak gör en person lika gott som ett tak av guld.”

Inom grekisk filosofi var måttfullhet en av “kardinaldygderna”; ett av de absolut viktigaste och mest eftersträvansvärda karaktärsdragen.

Och stoicismen var inget undantag. Stoikerna menade att ett liv i balans är ett fridfullt och stabilt liv.

Och för att uppnå det måste du praktisera måttfullhet i dina tankar och handlingar — eftersträva det som är nödvändigt, inte det extravaganta.

Klä dig respektabelt, varken i trasor eller extravagans. Ät för att stilla din hunger, inte för att frossa i varje smula.

Genom att praktisera måttfullhet menade stoikerna att du kan stå starkt mot Fortunas nyckfullhet och livets utmaningar.

En måttfull person har färre ägodelar att förlora, och en starkare karaktär att ta sig igenom livets svårigheter med.
 

Och det var faktiskt den sista idén i det här sista avsnittet i Monkey mindsets miniserie om stoicism. Jag kör som vanligt en sammanfattning av idéerna vi gått igenom idag, så avslutar vi sedan serien med några sista visdomsord från stoikerna.

Idé nummer ett var att uppfylla din plikt som människa. Enligt stoikerna så föddes vi inte för att ha det bekvämt, utan för att leva i enlighet med naturen. Och för en människa innebär det att använda vårt rationella sinne. Så använd ditt förnuft för att se till att dina handlingar är väl genomtänkta och reflekterar den person du vill vara.

Idé nummer två var att ta vara på varje ögonblick. Enligt stoikerna måste vi undvika att slösa vår tid på slumpmässiga och halvhjärtade handlingar. Det finns helt enkelt inte utrymme för det eftersom livet när som helst kan ta slut. Så, gör det bästa av varje situation och möjlighet. Du vet aldrig om du kommer få chansen att fortsätta arbeta imorgon.

Idé nummer tre var att eliminera det oväsentliga. Stoikerna menade att förmågan att kunna kapa bort det oväsentliga och fokusera din tid och kraft på det som faktiskt är viktigt är helt nödvändigt för att leva ett bra liv. Bli bra på att säga nej. Klargör dina viktigaste mål och åtaganden, och kapa hänsynslöst bort allt annat.

Idé nummer fyra var att låta ditt arbete vara din belöning. Det är poänglöst att oroa sig för sådant som är utanför din kontroll — som till exempel andras åsikter. Så, istället för att fundera på vad andra kommer tycka om din hantverksskicklighet, fokusera helt på ditt arbete och uppgiften framför dig. Låt arbetet i sig vara din belöning, och all eventuell uppmärksamhet en bonus.

Och idé nummer fem var att sträva efter måttfullhet. Stoikerna menade att ett liv i balans är ett fridfullt och stabilt liv. För att uppnå det behöver du praktisera måttfullhet i dina tankar och handlingar. Eftersträva det som är nödvändigt, inte det extravaganta. På så sätt kan du stå stark mot Fortunas nyckfullhet och livets utmaningar.

Det här var, som sagt, det sista avsnittet i vår miniserie som handlat om stoicism.

Mitt mål med den här serien har varit att ge dig några nya sätt uppfatta världen och dina erfarenheter på.

För det är ju så att livet utspelar sig i sinnet och dina tankar skapar din verklighet.

Och förhoppningsvis har idéerna och teknikerna vi gått igenom i de här avsnitten gett dig några nya verktyg för att påverka ditt sinne, och på så sätt även dina handlingar och dina känslor.

För, som Seneca sa: “Vi lider mer i vår fantasi än i verkligheten”.

Eller som Marcus Aurelius skrev: “Lyckan i ditt liv hänger på kvalitén i dina tankar”.

Eller som Epiktetos uttryckte det: “Det är inte vad som händer dig, utan hur du reagerar på det, som räknas”.

Så, nu hoppas jag att du går från teori till praktik och konsekvent börjar använda de stoiska teknikerna i ditt liv.

“Förklara inte din filosofi. Förkroppsliga den.”, som Epiktetos sa.

Och för att göra det så enkelt som möjligt för dig så har jag, som sagt, satt ihop en PDF med alla tekniker från samtliga avsnitt i den här miniserien. Den får du helt gratis när du blir medlem hos oss på monkeymindset.se.

Tusen tack för att du lyssnat! Nu tar Daniel över poddmikrofonen ett tag framöver så vi hörs igenom om några veckor.

Under tiden får du gärna berätta för mig hur det går med din stoiska träning i vår privata Facebookgrupp. Den hittar du genom att söka på Monkey mindset på Facebook.

Nu sätter jag punkt med ett sista citat från vår vän Marcus Aurelius: “Allt hänger på hur du uppfattar det. Du har kontroll”.