107. Stoicism: Fem effektiva sätt att övervinna svårigheter

I dagens avsnitt går vi igenom stoikernas fem främsta tekniker för att övervinna livets svårigheter. Jag hoppas att du ska hitta några användbara strategier här och, som vanligt, att du testar på dem i ditt eget liv.

Utskrift av avsnitt 107 – Stoicism: Fem effektiva sätt att övervinna svårigheter

Välkommen till Monkey mindset. Jag heter Patrik Edblad och jag är beteendevetare och mental tränare.

Innan vi kör igång dagens avsnitt vill jag tipsa om vårt mentala träningsprogram Monkey mindset plus. Just nu återlanserar vi en uppdaterad och uppgraderad version av det här programmet. Så om du vill ha en systematisk och beprövad metod för att må bra och prestera på topp rekommenderar jag varmt att du läser mer på monkeymindset.se/plus.

Här på Monkey mindset är vi just nu inne i en miniserie om stoicism — en filosofisk skola som grundades under antiken och som utvecklade en massa stora idéer och praktiska strategier för att leva ett bra liv.

Om du vill ha en liten sammanfattning av stoicismen och dess främsta tänkare; Seneca, Epiktetos och Marcus Aurelius, så får du gärna gå tillbaka och lyssna på avsnitt 105.

I dagens avsnitt ska vi gå igenom stoikernas fem främsta tekniker för att övervinna livets svårigheter. Jag hoppas att du ska hitta några användbara strategier här och, som vanligt, att du testar på dem i ditt eget liv.

Den första tekniken vi ska kika på idag är att…

1. Vända motgångar till möjligheter

Seneca skriver att “Ett bakslag många gånger har röjt vägen för större framgång. Många saker har fallit bara för att resa sig mot högre höjder.”

De flesta av oss ser motgångar som något negativt — ett hinder som står i vägen för våra mål och vår lycka.

Enligt stoikerna kan du vända på den här uppfattning genom att inse att det inte finns någon bättre möjlighet att testa dig själv än under svårigheter.

På samma sätt som en idrottare tar sig an hinder på arenan, så kan du använda livets svårigheter som ett tillfälle att visa vad du går för och bli starkare.

Du kan se det som “mental motståndsträning”. Varje gång du möter en svårighet så betyder det att du klivit in i ditt mentala gym.

Livet har lagt ut vikterna åt dig. Nu kan du antingen gnälla och klaga och vägra plocka upp dem, eller så kan du vara tacksam för möjligheten, lyfta vikterna och bli starkare.

Om någon, till exempel, går dig på nerverna så kan du se mötena med den personen som ett perfekt tillfälle att stärka ditt tålamod.

Om du misslyckas med att uppnå ett personligt mål kan du se det som en möjlighet att öva din ihärdighet och förmåga att inte ge upp.

Eller om du sovit dåligt natten innan du ska hålla en viktig presentation på jobbet så kan du se det som ett perfekt tillfälle att visa dig själv att du kan prestera även när du är trött.

Motgångar kan göra dig starkare eller svagare, och det som avgör är hur du väljer att se på situationen.

Nästa teknik för att övervinna svårigheter är att…

2. Balansera ditt perspektiv

Seneca skriver att “Andra har plundrats, förråtts, blivit misshandlade, attackerats med gift eller förtal — nämn vad som helst, och det har hänt massor av människor”.

Vi blir ofta överväldigade av livets händelser. Till och med små irritationsmoment tär på oss.

Stoikerna menade att vi kan undvika det här genom att sätta de här händelserna i ett rimligt perspektiv.

Om du blir frustrerad över den långa kön i livsmedelsbutiken, var tacksam att du bor i ett land där det finns mat så att det räcker till alla.

Om du har en långdragen förkylning, tänk på alla som just nu ligger på sjukhuset med betydligt allvarligare sjukdomar.

Om du känner dig orättvist behandlad, föreställ dig alla människor som levt under förtryck, slaveri eller tortyr.

Sätt varje situation i sitt rätta perspektiv så kommer du snart att glömma, eller till och med kunna skratta åt, de irritationsmoment som stört dig.

Teknik nummer tre är att…

3. Skylla på dina förväntningar

I sina Självbetraktelser skriver Marcus Aurelius: “Kom ihåg: du bör inte bli förvånad över att ett fikonträd producerar fikon, och inte heller vad världen producerar. En skicklig läkare blir inte förvånad när hans patienter har feber, eller en rorsman när vinden blåser på honom.”

Så, vad vill han ha sagt med det här? Jo, att du aldrig bör skylla din frustration på omständigheterna, utan istället på dina förväntningar.

När du känner dig frustrerad, istället för att skylla på situationen eller människorna omkring dig, vänd ditt fokus inåt.

Om din kompis, till exempel, var otrevlig mot dig — är du arg för att hon behandlat dig illa, eller för att du förväntade dig att hon inte skulle göra så? Vad fick dig att tro att en människa aldrig skulle bete sig illa mot en annan? Att människor alltid beter sig perfekt?

Kom alltid ihåg att varje frustration och besvikelse beror på dina egna orealistiska förväntningar — förväntningar som du själv är helt och hållet ansvarig för.

Enligt stoikerna bör du undvika att gå runt och förvänta dig en massa saker. Och du bör inte klaga när världen inte fungerar som du förväntat dig.

Det är mycket mer produktivt att fråga dig själv hur dina förväntningar är orealistiska, och ändra dem.

Ju bättre dina förväntningar stämmer överens med verkligheten, desto mindre frustration kommer du uppleva.

Nästa teknik är att…

4. Göra lidande till en möjlighet

Marcus Aurelius menade att “smärta antingen kan påverka kroppen (vilket är kroppens problem), eller så kan den påverka själen. Men själen kan välja att inte påverkas och behålla sin stillhet och lugn. Alla våra beslut, drifter, önskningar och aversioner ligger inom oss. Ingen ondska kan röra dem.”

Precis som i den första tekniken vi gick igenom, att vända motgångar till fördelar, så handlar det även här om att ändra din inställning till det som händer dig.

När du går igenom fysisk smärta eller sjukdom, låt inte dig själv tas över av hjälplöshet och självömkan. Det kommer bara att öka ditt lidande.

Se istället även smärta som en möjlighet att träna upp din karaktär och mentala styrka. Lite som hjälte-träning.

På så sätt kan du bli ett stort föredöme för andra. För få saker är så inspirerande som när någon på ett modigt sätt tar sig an och går igenom smärta och sjukdom.

Den femte och sista tekniken för att övervinna livets svårigheter är att…

5. Påminna dig själv att allt är välbekant

Och även börjar vi med ett citat från Marcus Aurelius. Han skriver: “Allt som händer är lika enkelt och bekant som en ros på våren, frukten på sommaren: sjukdom, död, hädelse, konspirationer… allt som gör korkade människor lyckliga eller arga.”

Han skriver också om “dumheten hos människor som blir förvånade över vad som helst som händer” och beskriver dem som “resenärer som blir förvånade över utländska seder.”

Så, vad menar han då med det här?

Det är lätt att få för sig att det som händer just nu är unikt i världshistorien. Men vad det än är som händer, så har det hänt många gånger förr.

Seneca, Marcus Aurelius och Epiktetos stötte på samma problem som vi gör idag. Krig, naturkatastrofer, sjukdomar, fattigdom och girighet har funnits sedan tidernas begynnelse.

Så när du konfronteras med de här sakerna, undvik att göra dem större än vad de är. Kom ihåg att alla de här sakerna är välbekanta. Det är bara platserna, namnen och ansiktena som förändras.

Med risk för att fullständigt slakta uttalet här så sa man på latin ungefär: “Nihil sub sole novum est”; Ingenting är nytt under solen.

Genom att påminna dig själv om det kan du minska din rädsla och stress för allt det onda som händer i världen.

Det var de fem stoiska tekniker jag hade för den här gången. Och, som vanligt, vill jag påminna om att det inte räcker med att känna till de här strategierna. Du behöver praktisera dem i ditt eget liv för att du ska kunna dra fördel av dem.

Så jag avslutar i vanlig ordning även det här avsnittet med en utmaning till dig; välj ut en av de fem teknikerna vi gått igenom i det här avsnittet och testa den under den kommande veckan.

Teknikerna vi gått igenom var:

1. Att vända motgångar till möjligheter. Börja se på svårigheter som “mental motståndsträning”. Varje gång du hamnar i en krävande situation, fråga dig själv hur du kan använda den för att bli starkare och bättre. Kanske är det ett bra tillfälle att träna ditt tålamod? Din ihärdighet? Eller att prestera trots att du är trött?

2. Att balansera ditt perspektiv. När du känner dig irriterad, sätt irritationsmomentet i ett större perspektiv. Jämför din situation med de som har det betydligt värre, och lägg märke till hur det påverkar dina känslor. Kanske känns ditt irritationsmoment så trivialt att det till och med blir skrattretande.

3. Att skylla på dina förväntningar. När du känner dig frustrerad, sluta att skylla på situationen eller människorna omkring dig, och skyll istället på dina förväntningar. Fråga dig själv hur dina förväntningar varit orealistiska, och förändra dem. Kom ihåg att ju bättre dina förväntningar stämmer överens med verkligheten, desto mindre frustration kommer du uppleva.

4. Att göra lidande till en möjlighet. Om du just nu går igenom smärta eller sjukdom, försök se det här som hjälte-träning; en möjlighet att träna upp din karaktär och mentala styrka och vara ett föredöme för människorna omkring dig.

5. Att påminna dig själv att allt är välbekant. Varje gång du känner dig rädd eller stressad över allt det onda som händer i världen, påminn dig själv att ingenting är nytt under solen. Krig, naturkatastrofer, sjukdomar, fattigdom och girighet har alltid funnits. Det är bara platserna, namnen och ansiktena som förändras. Lägg märke till vad den här insikten gör med din rädsla och stress.

Du får jättegärna berätta vilken teknik du väljer och hur den fungerar för dig i vår Facebookgrupp. Den hittar du genom att söka på Monkey mindset på Facebook.

Tack så mycket för att du lyssnat. Jag är snart tillbaka med fler stoiska tekniker.