108. Stoicism: Fyra tekniker för att handskas med jobbiga personer

 

Utskrift av avsnitt 108. Stoicism: Fyra tekniker för att handskas med jobbiga personer

Välkommen till Monkey mindset. Jag heter Patrik Edblad och jag är beteendevetare och mental tränare.

Innan vi börjar vill jag bjuda in dig till Monkey mindset-familjen. Som medlem hos oss får du tillgång till vårt 30-dagarsprogram i mental träning. Så, om du vill minska din stress, fördjupa ditt fokus och få bättre sömn, gör som tusentals andra och bli medlem, helt gratis, på monkeymindset.se.

Dagens avsnitt blir det fjärde i vår miniserie om stoicism — en filosofisk skola som grundades under antiken och som utvecklade mängder av stora idéer och praktiska strategier för ett bra liv.

Om du vill ha en liten sammanfattning om stoicismen och dess största tänkare; Seneca, Epiktetos och Marcus Aurelius, så kan du gå tillbaka och lyssna på avsnitt 105.

Hittills i den här serien har vi gått igenom stoikernas bästa tekniker för att behålla lugnet, utveckla sin mentala styrka och övervinna svårigheter.

Och i dagens avsnitt ska vi fördjupa oss i deras främsta strategier för att handskas med krävande människor.

Jag hoppas, som vanligt, att du ska gilla de här idéerna och att du är beredd att testa på dem i ditt eget liv.

Nu kör vi igång med teknik nummer ett som är att…

1. Komma ihåg vår gemensamma mänsklighet

Seneca skriver att “när det gäller allt vi måste gå igenom, så är vi alla jämlikar. Ingen är mer sårbar än någon annan, och ingen kan vara mer säker på att leva till morgondagen.”

Stoikerna menade att det finns ett gemensamt band i den mänskliga existensen. Vi måste alla gå igenom livets prövningar; att utstå smärta och sjukdom och förlora människor vi älskar.

Vi är mycket mer lika varandra än vi tror, och stoikerna uppmanade oss att komma ihåg det i varje interaktion vi har med andra.

I sina Självbetraktelser skriver Marcus Aurelius att vi människor “är skapade för samverkan liksom händer, fötter, ögonlock och käkar. Att motverka varandra är därför onaturligt.”

Så när du umgås med vänner, familj, kollegor och främlingar, bemöt dem med respekt.

Påminn dig själv om er gemensamma mänsklighet och att du inte vet vad den andra personen går igenom.

Var närvarande och fokuserad i de stunder ni delar tillsammans. Det kommer att stärka er relation, och förhöja din kärlek till, och respekt för andra.

Teknik nummer två är att…

2. Förlåta andra för deras misstag

När någon behandlar dig illa bör du, enligt Epiktetos, säga till dig själv att “de gjorde det de trodde var rätt”.

Människor beter sig illa helt enkelt för att de, i stunden, inte förstår bättre.

Stoikerna menade att vi kan tänka på det så här:

När någon behandlar dig illa så gör de det antingen omedvetet eller medvetet.

Om de gör det omedvetet, så låt inte deras oaktsamhet störa dig.

Om du gör det medvetet, om de behandlar dig illa med flit, så har de en karaktärsbrist — och det är inte ditt problem att lösa.

Som vi redan varit inne på under den här serien, så kan du inte kontrollera andras beteenden.

Det enda du kan kontrollera är dina reaktioner på de här beteendena. Så, träna på att förlåta människor för deras oaktsamhet och brister.

Som Marcus Aurelius skriver: “Den bästa hämnden är att inte vara som den som skapade skadan.”

Teknik nummer tre är att…

3. Besegra avundsjuka med förnuftet

Om du är avundsjuk på det du inte har så kommer du, enligt Marcus Aurelius, “aldrig att vara fri, oberoende och lugn.”

Och enligt Seneca är det bara “en komplett dåre som bedömer människor efter deras klädsel eller sociala status.”

Stoikerna menade att vi finner lyckan inom oss själva, inte hos andra.

Att vara avundsjuk på andras framgångar och ägodelar är poänglöst.

För, som vi pratade om i avsnitt 106, så är alla de här sakerna ändå bara på lån och måste lämnas tillbaka så fort Fortuna kommer för att hämta dem.

Vissa personer kan verka avundsvärda men vi har ingen aning om Fortunas planer för dem.

Precis som du kan de när som helst förlora sin hälsa, människorna omkring dem eller sina ägodelar.

Och, återigen, så är det här dessutom helt utanför din kontroll.

Så sluta slösa tid och energi på det här och fokusera istället på det du faktiskt kan kontrollera.

Istället för att jämföra dig med andra; jämför dig med dig själv.

Fråga dig själv vad du skulle kunna göra för att bli en lite bättre person idag än vad du var igår.

Och ta varje dag små steg för att bli lite, lite bättre.

Det är på det sättet, genom att utveckla dig själv, som du skapar sann lycka och tillfredsställelse.

Och den fjärde och sista tekniken vi ska gå igenom idag är att…

4. Inspirera andra genom handling

Har du svårt att få andra att göra som du säger?

I sina Självbetraktelser skriver Marcus Aurelius: “Sluta prata om hur en bra person är, och var en istället”.

Han menar att vi bör leda genom våra handlingar. Människor lägger i första hand märke till ditt beteende och sättet som du tar dig an livets utmaningar på.

Så, istället för att berätta för andra hur de bör agera, visa dem genom dina handlingar.

Sluta prata så mycket och föregå istället med gott exempel.

Vad jag förstår så var Epiktetos egentligen inte så förtjust i att prata alltför mycket om stoicism.

Så han hade nog inte varit så jätteimponerad av den här podden, utan hade nog hellre sett att jag uppvisade de stoiska idéerna genom mitt beteende, istället för att prata om dem.

Förhoppningsvis kan jag göra lite av båda, även om det är betydligt enklare att prata om de här teknikerna, än att faktiskt använda dem.

Men det är ett sidospår. Poängen här är att alltid komma ihåg att handling väger tyngre än ord.

Så fråga dig själv i vilka avseenden du pratar lite för mycket, och agerar lite för lite.

Hur kan du justera ditt beteende så att du inspirerar andra genom handling?

Det var alla tekniker för den här gången. Jag hoppas du fått några nya verktyg i din stoiska verktygslåda som du är sugen på att använda.

För, som jag troligen tjatar om för mycket, så räcker det inte med att känna till de här idéerna. Du måste använda dem för att de ska göra skillnad i ditt liv.

Så, i numera vanlig ordning, avslutar jag avsnittet med utmaningen att välja en av teknikerna vi gått igenom, och använda den under den kommande veckan.

Teknikerna vi gick igenom idag var…

1. Att komma ihåg vår gemensamma mänsklighet. I dina interaktioner med andra, påminn dig själv om er gemensamma mänsklighet och att du inte vet vad den andra personen går igenom. Var respektfull, närvarande och fokuserad. Lägg märke till hur det påverkar dina relationer och dina känslor för andra människor.

2. Att förlåta andra för deras misstag. Om någon beter sig illa mot dig, påminn dig själv att de gör det för att de inte förstår bättre. Den här personen är antingen oaktsam eller så har den en karaktärsbrist, och det är inte ditt problem att lösa. Så, träna på att förlåta andra, och notera hur det påverkar ditt välmående.

3. Att besegra avundsjuka med förnuftet. Om du känner dig avundsjuk, kom ihåg att det är poänglöst att lägga tid och kraft på andras framgångar och ägodelar. För det första har du ingen aning om Fortunas plan för dem, och för det andra är det helt utom din kontroll. Så, jämför dig med dig själv istället, och ta dagligen små steg för att utvecklas som person. Hur påverkar det din lycka och tillfredsställelse?

4. Inspirera andra genom handling. Istället för att berätta för andra vad de ska göra och hur de ska agera — visa dem genom dina handlingar. Kom ihåg att handling alltid väger tyngre än ord. Så, sluta prata så mycket och föregå istället med gott exempel. Notera hur det påverkar ditt inflytande hos andra.

Lycka till med veckans stoiska träning! Du får, som vanligt, jättegärna berätta hur det går i vår Facebookgrupp som du hittar genom att söka på Monkey mindset på Facebook.

Nästa vecka är jag tillbaka med det femte och sista avsnittet i vår miniserie om stoicism. Om du vill, så hörs vi då!