13. Så skapar du en morgonrutin som fungerar

 
 

Utskrift av avsnitt 13 – Så skapar du en morgonrutin som fungerar

Hej och välkommen till Monkey mindset. En podcast som framför allt men inte bara handlar om mental träning. Jag heter Daniel Sjöstedt och jag är mental tränare. 

I det här avsnittet tänkte jag prata om morgonrutiner.

I en tidigare podd pratade jag om system. Hur vi kan tjäna på att systematisera sådant som vi gör ofta eller som är viktigt. 

Syftet med ett system är att det du gör kvalitetssäkras. Det låter kanske inte så roligt eller livsbejakande att kvalitetssäkra sitt liv men det betyder egentligen bara att du försöker att dokumentera det som fungerar bra i en viss situation så att du, nästa gång situationen uppkommer, kan göra det lika bra igen. 

Och dokumentera det kan du göra på ett papper eller muntligt eller bara tyst för dig själv. Du bestämmer vad som funkar bäst men kom ihåg att vi överskattar ofta vårt minne och sådant som vi här och nu är säkra på att komma ihåg imorgon kan vara helt borta när du behöver det. Så det är aldrig fel att skriva ner.

Något som jag vet är en källa till frustration för många är mornarna. Så därför tänkte jag i det här avsnittet prata om hur du kan gå tillväga för att skapa en morgonrutin som fungerar för dig och dom du har att göra med på morgonen. På slutet delar jag med mig av min egen morgonrutin. Den är simpel men den funkar i regel bra. Och simpel är precis det jag har strävat efter. Att göra det så enkelt som möjligt och verkligen undvika att krångla till det. Kanske kan du få lite ideér.

Jag har två söner som är nio och tretton och varje dag så går jag med dom till skolan. Den korta promenaden är nog kanske inte så mycket för deras skull längre som för min egen. Jag kommer att berätta hur jag har rutat in morgonen från det att dom vaknar till dess att dom kommer till skolan.

Man kan fråga sig varför du över huvud taget ska ha en morgonrutin. För mig så är ofta morgnarna en indikator på hur hela dagen ska vara. Om jag lyckas få en bra start så ökar möjligheterna att resten av dagen också kommer att bli bra. 

Jag upplever också att kvällen innan blir bättre när jag vet att allt kommer att fungera bra på morgonen. 

Försök först att fundera på vad som är målet med din morgonrutin.
Beroende på vem du är och hur din situation så ser ut så är kraven på vad den ska åstadkomma olika. Om du förväntas prestera i en eller annan form så kan åtminstone en del av morgonen ägnas åt förberedelser för det. Precis som en idrottare förbereder sin inför en match eller tävling så kan du förbereda dig inför det du ska göra. Det kan finnas mycket att tjäna på det.

Men för många av oss så handlar nog morgonen framför allt om att det ska gå smidigt som möjligt att göra i ordning barnen, få iväg dom dit dom ska i tid och sedan ta sig till jobbet. Helst utan skrik, gråt, tjat och stress.

Det finns mycket skrivet om morgonrutiner på nätet, det är en ganska stor sak inom självhjälp och personlig utveckling och innan jag skrev det här så googlade jag runt lite för att få inspiration. Många är inne på det här med den perfekta morgonen. Att fundera på hur den perfekta morgonen skulle kunna se ut och sedan försöka skapa den. En stunds tystnad för dig själv, kanske någon typ av lätt fysisk aktivitet. Yoga eller stretching. Läsa några minuter i en bra bok medan du dricker en grön smoothie. Harmoni är ledordet.

Och jag är helt för det. Om du vill ha det så och kan få det att funka så ska du såklart göra det. Tyvärr tror jag inte att det alltid är realistiskt och risken jag ser är att om du strävar efter det så kommer din morgon bli ännu stressigare. Du får ännu fler måsten och punkter att bocka av för att du ska kunna känna att du gjort något bra. Och det här säger jag som sagt inte för att jag inte skulle vilja ha det så utan det är av rent praktiska skäl.

Min erfarenhet är att vardagsmornar är en speciell tid. Det är lätt att sitta vid köksbordet på helgen och planera för hur vardagsmornarna ska vara men när man väl är där så kommer faktorer som man inte tänkt på i spel. Faktorer som är väldigt viktiga och avgörande för hur den här planen vi gjort ska fungera och jag tänker på bland annat trötthet och humör. Hur vi fungerar på morgnarna helt enkelt.

7 steg för en bättre morgonrutin

Mina råd utgår från det och jag har delat in dem i sju punkter för att det ska bli mer översiktligt.

1. **Håll det enkelt.** Försök att göra så få saker som möjligt på morgonen. Gör bara det absolut nödvändigaste. När rutinen sitter är det bra om den är så enkel att alla kan hålla den i huvudet och du inte behöver gå tillbaka och kolla i en checklista vad som ska göras härnäst.

2. **Räkna baklänges.**  När behöver ni vara utanför dörren? Utgå från den tiden och räkna bakåt. När behöver ni då ta på er ytterkläderna? När behöver ni borsta tänderna? När ska frukosten vara uppäten? Sätt tider för när saker behöver vara klara.

3. **Tillåt luft i schemat.** Det här är skälet till att vår morgonrutin funkar så bra. På morgonen tar allt längre tid än du tror. Speciellt om ni är flera. När vi är trötta och det blir stressigt blossar konflikter upp. Konflikter som egentligen inte handlar om någonting utan bara är uttryck av frustration. Genom att lämna luft i schemat minskar den risken. Mitt råd är att inte låta luften ätas upp av sysslor morgon efter morgon. I normalfallet ska det finnas tid över.

4. **Gå och lägg dig kvällen före!** Jag ägnade ju ett avsnitt åt sömn och det är så viktigt att vara utsövd. Se till att du och resten av familjen har fått de timmar ni behöver.  Det handlar om din hälsa. Både den mentala och den fysiska. Och om du inte sover tillräckligt så behöver du helt enkelt skärpa dig!

5. **Förbered.** Allt som går att förbereda kvällen före kan förberedas. Packa väskor och lägg fram kläder. Inse att du i morgon bitti kommer att vara trött och ha mycket att göra. Försök att underlätta så mycket som möjligt för ditt framtida jag. Och låt andra underlätta för sina framtida jag.

6. **No pain.** Det finns ett utryck som du självklart har hört – No pain no gain. Det betyder ju att om du vill få resultat så behöver du kämpa först. Du behöver kunna skjuta upp det omedelbara begäret och kanske utstå lite smärta för att kunna få en större belöning sedan. Jag är en stor förespråkare av detta. Kanske den största enskilda faktorn som bestämmer huruvida du kommer att bli framgångsrik eller inte, oavsett hur du definierar ordet framgång.
 
Dock inte på vardagsmornar. Nu är inte rätt tidpunkt att skapa karaktär. Och om det är någon gång du ska rucka lite på dina principer så kan det vara nu. 

Tänk på det så här. Om du har sådant som du vill att du eller andra ska göra på morgonen men som ändå inte görs kan du fundera på vad det beror på. Kanske är motståndet för stort just då. 

Det tar mig nästa punkt:

7. **Planera för verkligheten, inte för hur det borde vara eller för hur du skulle vilja att det skulle vara.** Kanske en diffus punkt men när vi pratar om sådant som behöver skötas praktiskt så finns det ofta en klyfta mellan hur det är i verkligheten och hur det borde vara. Om du till exempel planerar för att du ska kliva upp, äta frukost och duscha på en viss tid men morgon efter morgon kommer på dig själv att bli sen eftersom du sitter och pillar på mobilen i en kvart så behöver du förr eller senare börja planera för det. När du gör schemat vill du inte sitta med mobilen på morgonen. Och du borde inte gör det. Men om du vet om det här och ändå gör det, så bör du ta det i beaktande. 

Och med barn är det förstås samma sak. Utgå från verkligheten när du gör din morgonrutin.

Sedan kan du förstås jobba för för förändring. Men ändra schemat när förändringen har skett, inte innan.

8. **Se om du kan hitta små sker som gör stor skillnad.** Nu är vi tillbaka till det jag pratade om i början, att skapa den perfekta morgonen. Om du som jag inte har möjlighet att ha den här perfekta morgonen på vardagar utan mer riktar in dig på att få det praktiska att fungera så kanske det ändå finns saker som du kan göra, enkla saker, som ger dig en boost.

En sådan sak kan ju vara att köra yoga en stund. Då kanske du får en skön känsla i kropp och själ som håller i sig. Eller kanske bara att se till så att du dricker ett par glas vatten så inte dagen börjar med bara kaffe i magen de första timmarna. Det kan också handla om saker att inte göra. Inte kolla mailen till exempel. 

Jag länkar till ett gäng artiklar där du kan hitta fler exempel och om du googlar på "morning ritual" kommer du att hitta läsning som håller dig upptagen till i höst..

Att sätta en rutin kan ta tid. Speciellt om den är krånglig eller kräver mycket energi för att genomföra. Om den är enkel och sparar energi och gnissel så kommer du att vilja genomför den och då blir det inte alls lika svårt. Så låt ledordet vara enkelhet. 

Vår morgonrutin

Morgonrutinen i vår familj är varken revolutionerande eller genialisk. Den är mycket enkel och jag curlar mina barn väldigt mycket på morgonen. Men eftersom det fungerar så tycker jag att det är värt det. Så jag tänkte att jag skulle dela med mig av den, kanske kan den hjälpa någon.

På morgonen har jag egentligen bara ett mål, det är att barnen ska komma från sängen till skolan så smidigt som möjligt och helst utan stress. Om jag kan vill jag ge dom en bra start på dagen.

Jag väcker barnen tio i sju. Då behöver de egentligen bara ta sig från sängen till soffan. Sedan gör jag frukost. Nu har dom nästan 40 minuter på sig att äta frukosten. 

För nästa tid att hålla reda på är halv åtta. Då ska dom gå och göra i ordning sig. Och med det menar jag bara klä på sig och borsta tänderna. Om dom behöver duscha så ska dom redan ha gjort det halv åtta. Men oftast duschar dom kvällen före.

Om saker måste packas så gör vi det också. Nu funkar det bra men om det här strular så går vi tillbaka till att alltid packa och lägga fram kläder kvällen innan. Vi gör det inte nu, för det behövs inte, men vi gjorde det förut.

Skolan börjar tio över åtta och vi har fem minuters gångväg. Så klockan tio i åtta klär vi på oss och går. 

Jag har alltså räknat baklänges och lagt in mycket luft. När barnen kliver upp kan dom ligga och dröna i soffan i en kvart innan dom ens börjar äta, dom hinner ändå. Likadant när de ska klä sig och borsta. Det finns gott om tid. 

Tiderna är också fasta, vi har haft dom ett tag nu och barnen vet exakt vad som gäller.

Min roll på morgonen är egentligen bara att serva dom. Man kan säga vad man vill om det. Jag hinner i och för sig alltid göra mig själv klar också så det är ingen fara så men det är jag som gör frukost och det är jag som håller ordning på tiderna, med ett undantag, och jag kommer snart tillbaka till det.

För mig handlar det här om det jag sa när jag pratade om verklighet kontra hur man tycker det ska vara eller hur man vill att det ska vara. Idealet skulle förstås vara att de skötte mornarna själva. Att de tog ansvar. Och dom gångerna jag inte är hemma så gör dom det också. Då funkar det jättebra.

Men när jag jobbar hemma vilket jag oftast gör, funkar det inte lika bra att lämna ansvaret till dom. Dom tar det inte på samma sätt. För dom vet att jag finns där. Och jag låter dom kanske inte heller att ta det fullt ut. Så då riskerar jag att bli en tjatpappa istället. Som går och kollar om dom gör det dom ska. Då skapas lätt irritation och stress. Så ser verkligheten ut. Och om jag ska vara helt ärlig så gör dig mig inte något att serva dom på mornarna. 

Jag gör det med glädje så länge dom också följer morgonrutinen. Men om dom inte gör det. Om dom kollar på tv och bara vill se klart ett avsnitt av Kung Fu Panda, till exempel, fast klockan är halv åtta så kliver jag undan. Jag kanske påminner en gång till men om inget händer så säger jag till dom att dom får klara sig själva. Och då fixar dom det. Det händer inte jätteofta men då och då. Jag har varit väldigt tydlig med det, att jag inte vill tjata på dom.

Och jag tror att det här är viktigt. Vi har en deal. Allt dom behöver göra är att följa de här uppsatta tiderna, som inte kräver någon stress alls.Jag gör resten. Men om dom inte håller tiderna då är dealen bruten. Inga känslor, inte leta skuld. Bara konstatera, nu får ni klara er själva. Sedan finns ju jag där, jag går med dom till skolan och om det finns sådant de behöver hjälp med så hjälper jag, men jag lämnar över ledarskapet till dom.

Så ser vår morgonrutin ut. 

Jag skulle älska att höra tankar och förslag från dig. Och kanske exempel på din morgonrutin eller tips som du kan dela av dig med till mig och som jag kan berätta om i kommande avsnitt. 

För det handlar ju om att göra våra liv bättre. Att hitta små förbättringar i vardagen. Och visst borde vi kunna hjälpas åt med det.

Avslutningsvis tänkte jag idag be dig om en tjänst. Skulle du kunna ge min podcast en recension i itunes. Det skulle hjälpa jättemycket med arbetet att sprida podden. Apple väljer vilka poddar dom ska fronta med hjälp av logaritmer och en viktig faktor är just recensioner. Du lämnar recensionen i itunes eller i iphoneappen podcaster. Klicka dig fram till monkeymindset så ser du att det står recensioner ganska klart och tydligt. Jag skulle bli mycket tacksam.

Stort tack för att du har lyssnat. Vi hörs snart igen.