26. Tio tips för mer lycka. Tips 1-5

 
 

Utskrift av avsnitt 26 – Tio tips för mer lycka – Tips 1-5

Hej och välkommen till Monkey mindset, en podcast som framför allt handlar om mental träning. Jag heter Daniel Sjöstedt och är mental tränare och föreläsare. Den här veckans två avsnitt kommer att bli lite annorlunda. Lite lättsammare, kanske. Jag har nämligen satt ihop en lista med tio enkla trick som du kan använda dig av för att öka ditt välbefinnande. Tio tips för ökad lycka. Inget revolutionerande, de flesta sakerna är ganska självklara men som jag har tjatat om tidigare så räcker det inte att veta vad man bör göra utan för att få någon effekt så behöver man verkligen göra det.  Förhoppningsvis hittar du en eller ett par saker som du kan testa.

Jag går igenom varje punkt väldigt kort men i anteckningarna till det här avsnittet så länkar jag till sidor där du kan läsa mer och några av de här punkterna har jag berört i tidigare avsnitt. Du får fem tips idag och fem tips på fredag. Och jag har inte rangordnat.

Sömn

Tips nummer ett. Se till att du får tillräckligt med sömn. Och om du inte kan få det i ett svep, på natten, ta tid för en tupplur mitt på dagen eller någon gång på eftermiddagen. Jag har tidigare ägnat ett avsnitt åt detta men jag tycker att det är värt att repetera. Sömn har både kortsiktiga och långsiktiga fördelar. Du kommer att kunna tänka bättre, ditt humör kommer att bli bättre och din tolerans för stress ökar. Det finns forskning som antyder att de som tar en tupplur åtminstone tre dagar i veckan har lägre risk att dö i hjärtsjukdomar.

För egen del så tycker jag att en stund med mental träning, alltså avslappning är lika effektivt som sömn, så testa vad som passar bäst för dig. Tiden som brukar rekommenderas för en tupplur är 15-30 minuter. I slutet av programmet berättar jag hur du kan skaffa de här avslappningsbanden, om du är intresserad.

Vatten

Tips nummer två. Drick mer vatten. Och under samma rubrik. Håll koll på hur mycket kaffe eller te du dricker.

Det finns en stor nackdel med att dricka mycket vatten och det är att du behöver springa på toa väldigt ofta. Annars finns det bara fördelar. Både ytliga och mer djupgående.När kroppen får tillräckligt med vatten så fungerar den bättre. På nästan alla sätt. Du kommer att ha lättare att koncentrera dig, din hy kan bli bättre, du kan lättare hantera sötsuget. Bland annat. Ditt allmänna välbefinnande kommer helt enkelt att bli högre om du har druckit tillräckligt mycket vatten. Som med allt så ska du inte överdriva. 

Många av oss får i oss mycket vätska under en dag. Men i stället för vatten så dricker vi kaffe eller te. Kaffe och te har hälsoeffekter men jag lämnar det. För om du dricker för mycket av de här dryckerna kommer du känna obehag.

Det är inte en skön känsla att gå omkring med en känsla av att ha druckit för mycket kaffe. Så gör inte det. Självklart råd, jag vet men jag tror att vi är många som gör det här misstaget flera gånger i veckan. När jag är medveten om det här, när jag tänker mig för, är det mycket större chans att jag sköter mig. Då mår jag bättre och jag fungerar bättre.

När jag går på autopilot är det oerhört lätt att jag automatiskt fyller på kaffekoppen när den är tom. Sedan när jag har druckit upp koppen undrar jag varför jag gjorde det, det var ju varken gott eller nödvändigt utan skedde bara av gammal vana.

Dagbok

Tips nummer tre. Skriv dagbok. Att få ner sina tankar på papper kan ha en nästan renande effekt. Du kan uppleva åtminstone till viss del att det du gick och grubblade på eller ältade inte längre är så starkt. Speciellt tydligt kan det här bli när du ska sova. 

Men om du skriver dagbok tvingas du också att tänka efter. Vad du tycker om saker, vad du gör med din tid. Hur du mår. Du reflekterar och tydliggör för dig själv. Vissa saker ligger och gnager inom oss men vi kan inte riktigt få fram vad det är eller förstå hur vi ska hantera det. När det sedan sitter där på pappret känns det självklart och då kan vi gå vidare med dom åtgärder som behövs. Om det nu behövs några åtgärder.

Dagbok är en perfekt vana att skapa enligt den metod som jag la fram i poddarna som handlade om  just vanor. Sätt ett mål att skriva till exempel en mening per dag men tillåt dig själv att skriva mer om du känner för det. Håll sedan det löftet till dig själv och se till att alltid skriva minst en mening.

Att skriva dagbok är en vana som ingen någonsin ångrar att de införde.

Tacksamhet

Tips fyra är att träna på tacksamhet. Skriv ner tre saker varje dag som du är tacksam över. Det kan vara något stort, som att du har din hälsa till exempel och det kan också vara något mindre, någonting mer vardagligt som att du är tacksam över en god kopp kaffe eller glad över de få varma solstrålar som träffar dina ben på väg till jobbet. 

Det finns forskning på tacksamhet och den som visar tacksamhet, även om det är så uppstyrt som att bestämma sig för att skriva ner tre saker varje dag, upplever sig efter några veckor, lyckligare än vad hon gjorde innan hon började med den här övningen.

Jag var på en föreläsning med simmerskan Emma Igelström förra året och hon sa något som fastnade hos mig. Emma Igelström hade fantastiska framgångar inom sin idrott men hon var inte lycklig för det. Hon sa:

”Jag har satt massor av mål och haft långa listor på saker jag vill uppnå. Men länge hade jag aldrig gjort några listor på sådant jag redan hade. När jag gjorde det och sedan jämförde, var det ju självklart vilken lista som var viktigast”.

Vi har en tendens att fokusera på sådant som vi inte har, saker vi saknar. Det vi redan har uppskattar vi inte, inte förrän det är borta. De allra flesta av oss har massor att vara tacksam över. Se om du kan börja skifta ditt fokus, åtminstone lite, till att bli mer tacksam. Det kommer inte att innebära att du blir nöjd i den meningen att du tappar din drivkraft.

Naturen

Tips nummer fem. Ge dig ut i naturen. Varje gång vi som familj tar oss tid och går ut i skogen så tänker jag "varför gör vi inte det här oftare?".

Om man lever ett hektiskt liv, som jag tror att de flesta av oss upplever att vi gör, så kommer man inte ut så ofta. Mycket av det man gör utomhus är transporter av något slag. Vi är på väg någonstans. Vi är inte öppna för att uppleva naturen. 

Jag kommer ihåg när jag spelade poker. En av de metoder jag använde för att stressa av och hämta energi var att gå ut. Om jag jobbade hemma så gav jag mig oftast ut på en löprunda men under en period hade jag ett kontor och då hade jag en liten slinga utanför som jag promenerade efter varje spelsession. Det kan vara en efterhandskonstruktion att jag gjorde det för att stressa av men jag kommer ihåg alla varv jag gick i en liten tallskog strax intill E4:an i Timrå.

Och det finns också forskning som visar att tid spenderad ute i naturen gör att vi känner oss lyckligare och mer levande.

I anteckningarna till det här avsnittet kommer du som sagt att hitta en massa länkar om du vill läsa vidare. Ta gärna det här som inspiration. Fundera på vilka saker som gör dig lycklig och se om du kan göra dem oftare.

Du får gärna maila mig med egna tips och du får också gärna maila och berätta vad du tyckte om det här avsnittet. Ett litet annorlunda format än tidigare. Nästa avsnitt kommer jag att ge fem nya tips.

Du vet väl att du kan få det du behöver för att komma igång med mental träning av mig, och det kostar inget. Om du signar upp dig för mitt nyhetsbrev på monkeymindset.se så skickar jag dig dom fyra ljudband som ingår i min app mental träning. Ljudbanden heter Slappna av, gå djupare, självkänsla och målbilder.

Och om du tycker om podden så skulle jag uppskatta en recension på iTunes. Barfotaanna har recenserat podden med orden "Vilken bra podd. Ger mig många bra handfasta tips att utveckla mig som människa. Bra ämnen som jag tror dom allra flesta skulle behöva ta sig en funderare på. Längtar verkligen till nästa avsnitt. Bra ljud och behaglig röst. 

Lilyst skriver "Jätteinspirerande! Tar upp massor av tänkvärda ämnen och ger jättebra tips på verktyg man lätt kan använda sig av. Ser fram emot fler avsnitt."

Tack så mycket till barfotaanna och Lilyst och tack till er andra som har recenserat också.

Det var allt för den här gången. Tack för att du har lyssnat, vi hörs snart igen.