27. Tio tips för mer lycka. Tips 6-10

 

LÄNKAR

6. MOTION

Is there a link between exercise and happiness?

The Link Between Exercise and Happiness

Motion mer effektivt än läkemedel mot depression

Ny forskning: Fysisk träning – en effektiv behandling mot depression

Motion mot depression

Exercise Makes Us Happy — It’s Science

 

7. TÄNK PÅ DITT SPRÅK

Happiness is all about how you talk to yourself.

6 Small Shifts to the Way You Talk That Will Make You (and Everyone Else) Happier at Work

 

8. GE AV DIG SJÄLV TILL ANDRA

Why Helping Others Makes Us Happy

The Secret to Happiness Is Helping Others

10 Facts That Prove Helping Others Is A Key To Achieving Happiness

Experiencing Happiness in Helping Others

 

9. HITTA EN PASSION SOM TAR DIG TILL FLOW

Getting in the Flow

Flow, the secret to happiness

Flow and Happiness

9 Steps to Achieving Flow (and Happiness) in Your Work

 

10. DETTA GÖR OSS LYCKLIGA TIO I TOPP

People enjoy sex, dislike Facebook – study

 

Utskrift av avsnitt 27 – Tio tips för mer lycka. Tips 6-10

Hej och välkommen till Monkey mindset, en podcast som framför allt handlar om mental träning. Jag heter Daniel Sjöstedt och är mental tränare och föreläsare. Det här avsnittet är en fortsättning på listan på tio saker du kan göra för att öka ditt välbefinnande. Tio tips för ökad lycka, och idag kommer tips 6-10. 

Inget revolutionerande, de flesta sakerna är ganska självklara men det räcker inte att veta vad man bör göra utan för att få någon effekt så behöver man verkligen göra det.  Förhoppningsvis hittar du en eller ett par saker som du kan testa.

Jag går igenom varje punkt väldigt kort men i anteckningarna till det här avsnittet så länkar jag till sidor där du kan läsa mer och några av de här punkterna har jag berört i tidigare avsnitt. De är inte rangordnade.

Motion

Om jag hade rangordnat så hade dock motion kommit överst. Så tips nummer sex handlar om motion. Börja rör på dig. Vi är gjorda för att röra på oss och om vi inte gör det i tillräckligt stor utsträckning riskerar vi att bli deprimerade. 

Kanske vet du att det i vissa fall skrivs ut motion på recept för personer som är deprimerade. Motion har visat sig ha samma effekt som antidepressiva medel. 

Men att träna ger så många positiva effekter, både psykiskt och fysiskt, att det är värt att börja prioritera att få in en träningsvana, även om du inte känner dig deppad. Du kommer att öka din upplevda livskvalitet, utan tvekan. Träning ökar endorfinerna i hjärnan vilket innebär att du kommer att uppleva att du mår bättre, det minskar också nivåerna av kortisol och adrenalin som är ämnen, hormoner, som påverkar stress.

För den som inte rör på sig, som kanske inte har tränat på tio, tjugo eller ännu fler år så kan det här kännas som en klen tröst. Att gå från noll till att bli en sådan som tränar innebär för många en så stor förändring att det inte ens känns lönt att börja. Men det här sitter till stor del i ditt eget huvud. Du har en identitet just nu, en bild om vem du är och så har du en bild av människor som tränar. Och att skifta din nuvarande identitet till den av någon som tränar känns helt enkelt inte realistiskt. 

Därför behöver du börja smått. Ta ett långsiktigt perspektiv. Kom ihåg vad vi pratade om i avsnitten om vanor. Sätt ett superlågt mål och fokusera på att börja göra någonting regelbundet.

Tänk på ditt språk

både när du pratar med dig själv och när du pratar med andra. Vilka ord du väljer har stor betydelse för hur du uppfattar saker och ting och för hur du uppfattas av andra. Likaså hur du pratar. Vilket tonfall du har.

Man kan säga att du alltid ser världen genom ett filter. Någonstans gör du ett urval. Om vad du ska uppfatta, vad du ska höra, hur du ska tolka det som händer. Det är omöjligt att se eller ta in allt som händer så någonstans så sållar du. Vilket filter du använder har betydelse. Och ditt språk påverkar ditt filter och ditt filter påverkar ditt språk.

Om du tänker eller säger "Det där går inte", det där är fel" "det där tycker jag inte om" så kommer du att uppfatta världen utifrån de här förutsättningarna. Du ser saker som du inte vill göra, som inte fungerar, som du inte tycker om. Och om du vet var du ska titta så är det ju inga problem att hitta dem. för någon. 

Om du tänker och säger. "Hur kan vi lösa det", "Det där var bra gjort" eller "vilka resurser har vi som kan hjälpa oss klara det här" så kommer du att se världen genom det filtret. Din hjärna kommer att ställa in sig på den våglängden. Att se bra saker, att hitta lösningar.

Det här är bara exempel men att klaga och gnälla är sällan konstruktivt. Det riskerar att skapa blockeringar som hindrar lösningar. När andra hör dig klaga över någonting eller någon person, så drar de slutsatsen att du är sådan när dom inte är där också. Och då kanske du klagar på dom. Och det kommer förstås att påverka miljön som du verkar i. På ditt jobb kanske, eller hemma.

Om du är positiv och generös med dina ord. Även mot sådana som inte är där och hör dig just då, kommer det att påverka din miljö på ett annat sätt. Människor kommer i större utsträckning att vilja vara där du är, de kommer att anförtro sig åt dig.

Precis samma verklighet alltså, samma grundförutsättningar, men beroende på hur du använder dina ord så kommer den att uppfattas på helt olika sätt av er som befinner er i den. Och troligen också utvecklas på helt olika sätt.

Ge av dig själv till andra

Att ge till andra, framför allt av din tid och ditt engagemang är inte bara någonting du gör för att andra ska få det lite bättre. Det har faktiskt visat sig ha en effekt på din lycka. Att hjälpa andra gör dig lyckligare. Du kommer att bli mer tillfreds, du kommer att uppleva en större mening i ditt liv och din självkänsla kommer att förbättras. Du kommer också att uppleva att du blir en del av ett större sammanhang. Och de här sakerna är mycket viktiga när det gäller att må bra.

Chansen är också stor att du kommer att befinna dig i miljöer med andra som också ger av sig själva. Människor som är omtänksamma och positiva. Och det är förstås någonting som kommer att öka din egen tillfredsställelse.

Hitta en passion som tar dig till flow. 

Man kan säga att det finns olika typer av lycka. En typ är den externa, där vi letar efter lyckan utanför oss själva. Genom att köpa saker eller festa till exempel. Det här är det som många av oss förknippar med lycka. Om vi vinner tio miljoner på Lotto kommer vi att bli lyckliga för att vi kommer att få möjlighet att leva ut den här externa jakten på lycka. Vi kommer inte att känna de ekonomiska eller tidsmässiga begränsningar vi gör idag. Den här typen finns, men den varar inte så länge och den kräver mer och mer hela tiden. Man kan säga att kickarna behöver bli starkare och starkare för att ge samma effekt.

En annan typ är den jag pratade om nyss, i punkt åtta. Där vi handlar på ett sätt som får oss att känna oss tillfredsställda på andra sätt. Genom att hjälpa andra till exempel.

En tredje typ handlar om flow. Att göra aktiviteter där vi upplever att vi är i flow. Och med flow menar jag att vi uppslukas av en aktivitet. Vi gör det inte primärt för att uppnå något utan vi gör det för själva tillfredsställelsen att göra det.

Det här har visat sig ha stor effekt på lyckan. Ju mer tid du befinner dig i flow, desto lyckligare känner du dig. 

Du vet säkert bäst när du upplever det här tillståndet. Kan du lägga mer tid på de här aktiviteterna? Saker som jag kommer på så här spontant är till exempel trädgårdsskötsel, korsord, promenader i skogen och andra typer av hobbies.

Tio i topp och tio i botten

Nu har vi kommit till punkt tio och jag ska berätta om en spännande studier som gjordes på Universitetet i Canterbury i Nya Zeeland. En forskare i psykologi gjorde ett experiment där han sms:ade personerna som ingick i studien tre gånger per dag, på slumpmässiga tider. De här personerna levde sina liv som vanligt men skulle då, när sms:et kom, berätta vad de gjorde och hur de kände inför det de gjorde. Forskaren, som hette Carsten Grimm, samlade alltså in de här uppgifterna i realtid så det blev inga efterhandskonstruktioner eller försköningar, eller risken för det minskade åtminstone.

Så här kommer först de tio saker som människor rankade högst, som gav dem mest tillfredsställelse och sedan kommer de tio saker som människor rankade lägst, som gav dem minst tillfredsställelse i stunden.

  1. Sex
  2. Dricka alkohol och festa
  3. Bry sig om någon annan/jobba med välgörenhet
  4. Meditation eller religiösa aktiviteter
  5. Vara runt barn / leka med barn
  6. Lyssna på musik eller podcast
  7. Vara social, alltså prata med någon
  8. Ägna sig åt hobbies
  9. Shoppa eller utföra ärenden
  10. Spela dataspel

Och de tio som rankade lägst

  1. Vara sjuk
  2. Facebook
  3. Sysslor i hemmet
  4. Plugga
  5. Maila eller sms:a
  6. Vara på lektion
  7. Jobba
  8. Pendla eller resa
  9. Surfa på internet
  10. Göra sig i ordning för dagen, alltså tvätta sig, klä på sig, raka sig etc.

Du vet väl att du kan få det du behöver för att komma igång med mental träning av mig, och det kostar inget. Om du signar upp dig för mitt nyhetsbrev på monkeymindset.se så skickar jag dig dom fyra ljudband som ingår i min app mental träning. Ljudbanden heter Slappna av, gå djupare, självkänsla och målbilder.

Och om du tycker om podden så skulle jag uppskatta en recension på iTunes. 

Det var allt för den här gången. Tack för att du har lyssnat, vi hörs snart igen.