4. Tre övningar för ökad livskvalitet

Utskrift av avsnitt 4 – Tre övningar för ökad livskvalitet

Välkommen till Monkey mindset. En podcast som framför allt, men inte bara, kommer att handla om  mental träning.

Jag heter Daniel Sjöstedt och jag är mental tränare, och i det här, det fjärde, avsnittet kommer jag att ge dig några korta och enkla övningar som du kan börja med redan i dag och som kommer att göra skillnad för din upplevda livskvalitet.

En stor del av mental träning är de här banden jag har pratat om i tidigare avsnitt. Att man lyssnar på ljudband där man först lär sig att slappna av och sedan arbetar vidare med andra saker som till exempel självkänsla och mål. Sedan till kommer ju hela det här fältet med idrott och prestation och hur man jobbar med det men det tänker jag inte gå in på idag.

En annan sak vi jobbar med är små övningar. De här övningarna försöker man oftast att stoppa in i sitt vardagsliv, vi kallar dem därför ibland för vardagsövningar och de syftar till att göra dig medveten om hur du fungerar i ditt vanliga liv. Vilka tendenser du har, eller vanor som du gör, som kanske du inte ens tänker på men som ändå styr hur du fungerar och mår.

Att bli medveten är en nyckel till att kunna förändras. Det är så otroligt lätt att falla in i gamla vanor och tankemönster, speciellt om du har mycket annat att tänka på. Då ställer gärna kroppen om sig till autopilot och om du har vant kroppen och sinnet med något går de tillbaka till dessa välkända territorier.

Övningarna fungerar som komplement till den andra träningen och jag tänkte berätta om några övningar och ge förslag på hur du skulle kunna införa dem i din vardag. De är väldigt enkla, nästan simpla men om du gör dem kontinuerligt kommer du att märka skillnad.

Precis som jag har tjatat så mycket om tidigare så hjälper det inte att veta om de här sakerna. Det kan visserligen vara ett viktigt steg på vägen, men om du vill ha effekt så behöver du verkligen göra dem.

Övning 1 – Identifiera grundspänningen

Om du är i stadiet där du framför allt tränar på mental eller muskulär avslappning så kan du börja med att försöka identifiera en situation per dag då du har för hög grundspänning, antingen fysiskt eller mentalt.

Jag har pratat lite om grundspänning tidigare och det är ju den spänning som finns i kroppen utan att du egentligen gör någonting. Om du står i kön till Ica och känner irritationen bygga upp eftersom det är kö till exempel. Du har egentligen inte bråttom någonstans men du blir otålig och irriterad på dem framför dig. Det beror nästan säkert på en hög grundspänning. Du kan inte slappna av ens när du gör ingenting.

Så istället för att bara rusa igenom livet och låta irritationer och spänningar att bygga upp så försöker du nu att bli medveten om dem. Identifiera när det händer. Just då i stunden. Säg till dig själv "Oj, nu har jag en hög grundspänning" och så tar du ett par djupa andetag och sänker axlarna eller någonting sådant.

Sedan skriver du upp de här händelserna på en lista eller i din kalender. Att skriva upp är mycket viktigt, det är en del av det här "att göra det" som skapar resultat.

Efter ett tag kommer du att märka hur den här kontrollmekanismen i din kropp nu har slagits på. I början måste du alltså göra det här medvetet. Identifiera stunder varje dag, men efter några veckor så kommer den här frågan att ställas automatiskt till kroppen och sinnet, utan att du behöver ödsla någon energi på det.

Och eftersom träningen med banden, själva avslappningsövningarna ger dig de verktyg du behöver för att kunna spänna av så kommer den här övningen att hjälpa till så att din grundspänning sjunker ännu mer och ännu oftare. Vardagsövningen kompletterar den andra träningen.

Övning 2 – lär dig något av en annan människa

Övning nummer två som jag vill rekommendera är ungefär likadan. Men nu handlar det istället om möten med andra människor. Egentligen är det två olika övningar men jag förklara bägge här eftersom de i sak är lika.

Den första, övning 2a om du vill, handlar om att identifiera en situation varje dag där du lär dig någonting av en annan människa. Se om du kan lära dig någonting av en annan människa varje dag. Och så klart, du skriver ner vad du lär dig och av vem.

Precis som den första övningen syftar övningen till att skapa medvetande. Men inte bara det. För att kunna lära dig något behöver du också lyssna på andra människor. Kanske ställa frågor till och med. Det gör att dina relationer möjligen kommer att förändras.

Du blir en mer lyssnande person och dina medmänniskor kommer troligen uppfatta dig som nyfiken och lyssnande. Egenskaper som är bra att ha om man vill få andra människor att tycka om en.

Övning 3 – Lär dig något av någon du inte tycker om

2b är samma övning men med en liten tvist. försök att lära dig någonting av någon som du absolut inte trodde att du skulle kunna lära dig någonting av. Eller någon som du absolut inte skulle vilja lära dig någonting av.

Precis som i den första övningen, där du ska identifiera spänningar, som kommer den här övningen sakta att förändra ditt sätt att tänka. Till slut kommer din hjärna att leta efter saker att lära sig, utan att du medvetet säger till den.

Till stor del handlar det om attityd. Att förändra din attityd till i det här fallet andra människor. Det går att se samma verklighet från olika perspektiv. Om du hamnar i konversation med en annan människa så kan du tänka på annat, vad du ska göra sedan, kanske försöka avsluta samtalet och försöka komma därifrån eller vilja få fram din egen åsikt. Eller så kan du lyssna.

Ställa frågor och försöka lära dig något. Exakt samma situation, men genom att du  förändring i din attityd så blir livet roligare att leva helt enkelt. Både för dig och för dem du möter.

Det var det. Tre enkla övningar. Pröva dom gärna och jag skulle verkligen uppskatta att få höra lite m hur det gick och hur du uppfattade dom. Men gör det inte bara en eller två dagar. Ge det åtminstone några veckor.

Tack för att du har lyssnat och på återhörande.