5. F O M O

Utskrift av avsnitt 5 – F O M O

Välkommen till Monkey mindset. En podcast som framför allt, men inte bara, handlar om mental träning. Jag heter Daniel Sjöstedt, jag är mental tränare och i dagens avsnitt, som är det femte, kommer jag att prata om någonting som på engelska kallas för FOMO.

Fear of missing out

FOMO, F O M O, står för Fear of Missing Out, alltså rädslan över att missa något. Jag kommer prata om vad det är, varför jag tror att det här fenomenet kan hindra oss i våra liv och så ska jag ge förslag på hur du kan göra för att komma över rädslan att missa något.

I grunden handlar FOMO framför allt om digital konsumtion. Det är en typ av digital stress där du medvetet eller omedvetet känner att du behöver hänga med, att du behöver vara uppdaterad.

I dag kan du ha koll på allt hela tiden. Du kan ha koll på vad som händer i världen, du kan ha koll på dina vänner och bekanta. Du kan till och med ha koll på vad människor tycker om sådan som händer  världen och hur vissa vänner reagerar på vad andra vänner skriver eller visar eller delar. Allt det här sker i realtid och den information du har tillgång till är oändlig.

Det fanns en tid när den media man tog del av, lite överdrivet,  kom från morgontidningen, lunchekot och kvällsnyheterna på TV. Ville man veta något om en kompis fick man ringa den kompisen, eller någon annan bekant som var villig att skvallra.

Iphone kom 2007

Det låter som forntiden men det var faktiskt inte så länge sedan. Internet har visserligen funnits hos allmänheten sedan 90-talet men den första Iphone, det som på allvar satte igång den här mobila revolutionen som vi tar för given idag, släpptes inte förrän 2007. Facebook öppnades upp för alla 2006. Facebook och smartphones fanns alltså inte ens för tio år sedan.

Den oerhörda flodvåg av information som har blivit tillgängliga för alla, hela tiden, har bara varit verklighet i något eller några årtionden.

Vi är alltså omogna, just nu. Vi vet inte hur vi ska hantera allt som händer.

När man ger sig in i den här världen, och vi är många som är där just nu, så börjar sådant som för tio år sedan kändes trivialt och ytligt plötsligt kännas viktigt.  Har man börjat hålla realtidskoll på nyheterna eller Facebook eller Twitter så vill man inte sluta, det blir ett begär och man tror att det är viktigt trots att 99 procent av det jag brydde mig så mycket om idag är bortglömt i morgon och 99 procent av det jag bryr mig så mycket om i morgon är glömt i övermorgon.

Varför blir det så då? Jo, för det första är det lätt. Det är lätt att konsumera information, speciellt om den informationen är kort och handlar om någonting som intresserar dig. Det kräver ingenting av dig.

De här kickarna som vår hjärna letar efter, vårt belöningssystem, sätter igång när du reagerar på plinget i mobilen.

För det andra, och det här är viktigt, din uppmärksamhet, är en vara som de här företagen, sociala medier, nyhetsmedier, etc tjänar pengar på.

De handlar med din uppmärksamhet, de säljer den vidare, så alltså vill de ha kvar den så länge som möjligt och när de tappar den vill de ta tillbaka den så fort som möjligt och dom som jobbar i den här branschen är de bästa i världen på att fånga, hålla kvar och ta tillbaka din uppmärksamhet.

De vet precis hur de ska göra, vet exakt vilka psykologiska strängar de ska spela på. Sajterna och apparna är uppbyggda för det här ändamålet.

De är experter på att få dig att känna en tomhet när du inte är uppdaterad. De tjänar pengar, stora pengar på att du ska fortsätta att vara rädd för att missa något. FOMO är en del av deras affärside.

Marshmallow-testet

Har du hört talas om marshmallow-testet? Det var ett experiment i början av 60-talet där små barn fick en marshmallow. Om de ville fick de äta godisbiten nu men om de lyckades vänta en kvart så skulle de istället få två marshmallows. Man testade alltså barnens förmåga att skjuta upp det omedelbara begäret för att kunna få en större belöning i framtiden.

När man återtog kontakten med de här barnen ett femtontal år senare visade det sig att de som hade kunnat stå emot begäret och fått två marshmallows nu var framgångsrikare än de som hade gett upp och ätit godiset direkt.

FOMO är att äta den här marshmallowen en tiondel efter att den har ställts fram. Att alltid falla till föga för det som pockar på din uppmärksamhet här och nu.

Så FOMO är alltså att inte komma ur det här flödet som aldrig tar slut, som aldrig saktar ner.

Om du lider av FOMO är du reaktiv på det som händer. Du låter det som händer utanför dig, styra vad du gör med ditt liv. Att fastna i FOMO är att fastna i snabba kickar. Kickar som i det långa loppet, nämligen när det gäller vilken typ av liv du ska leva, eller hur din självkänsla ska vara, är meningslösa och i vissa fall destruktiva.

Hur kan du då komma bort från FOMO? Komma bort från rädslan att missa något?

För det första behöver du stänga av alla notifieringar på mobilen. Teknik är en fantastisk tjänare men en hemsk herre och om du låter mobilens pling bestämma vad du lägger din uppmärksamhet på är tekniken din herre och du är dess slav.

Att skapa medvetenhet handlar om att vara uppriktigt mot sig själv. Hur mycket tid lägger du på det här. Det finns en iphone-app som heter Moment och en app för Android som heter Instant, det finns säkert andra också, som mäter hur mycket tid du lägger på olika saker. Installera en sådan app och kolla.

Vem gör dina prioriteringar?

Och så handlar det om din inställning. Som så många gånger förr. Och att du, och jag för den delen, jag är inte bättre än någon annan, ska bli medveten om vad vi håller på med och fråga oss om det är ett beteende vi vill ha.

Det finns så mycket information och åtaganden därute för dig att du inte kan ta till dig allt och göra allt.

Håller du med om det? Jag säger det en gång till.

Det finns så mycket information och åtaganden därute att du inte kan ta till dig allt och göra allt.

Det du gör och det du konsumerar är alltså ett urval.

Någon har prioriterat. Vem är det? Är det du? Har du gjort ett medvetet val? Om inte så är det ju någon annan. Eller något annat.

För att få kontroll på det här behöver du bestämma. Du måste göra prioriteringarna

Och du behöver göra det med ett långsiktigt perspektiv, di behöver ha en strategi. Du ska inte behöva ställa frågan till dig själv varje gång du känner begäret.

Låt säga att du skär ner på din digitala konsumtion, eller att du kanske som ett test försöker sluta helt.

Vad du kommer märka är sannolikt att det här som du såg som ett verkligt behov i själv verket vara ett skapat begär (i vissa fall kanske till och med ett beroende) och när du lyckas ta dig ur det här begäret eller beroendet så frigörs tid och energi och resurser att i stället bli den person du innerst inne är.

Det här är ju stora frågor men vem vill du vara om tio år? Hjälper ditt digitala beteende till att bli den personen?

Om du tittar tillbaka på ditt liv om tio år, kommer du då vara nöjd med det du har åstadkommit om du fortsätter som nu?

Jag säger inte att du behöver sluta med alla sociala medier utan vad jag föreslår är att du ska se till så att din konsumtion av det här väldigt beroendeframkallande fenomenet sker på dina egna villkor.

Och det är viktigt att komma ihåg att det är svårt att skära ner eller sluta.

Speciellt om det är ett beroende. Beroenden är svåra att bryta och när du försöker, kommer det nästan alltid innebära att du får ett par bakslag, att du går på ett par minor. Men då är det bara att fortsätta, att försöka igen. Och igen och igen. Eller ta hjälp av någon.

Gör ett aktivt val. Hur vill du spendera dina resurser. dina resurser är framför allt din energi, din uppmärksamhet, din tid och dina pengar.

Spenderar du resurserna så som du vill idag? Om inte så är tiden perfekt för att göra en förändring.

Jag är väldigt glad över att få leva i en tid med en sådan snabb teknikutveckling. Den nya tekniken har gett oss så otroligt många möjligheter. Frågan vi behöver ställa oss nu är hur vi kan använda den till att göra våra liv bättre än förut, inte bara annorlunda.

Det var mina tankar om FOMO. Om du tyckte om det du hörde skulle jag uppskatta om du ville lämna en recension på iTunes. Det hjälper att sprida podden. du kan gå in på min hemsida monkeymindset.se, klicka dig vidare till podcast och sedan klicka på den stora röda knappen högst upp.

Tack för att du har lyssnat. På återhörande.