89. Nu börjar vi planera inför 2018 – ditt bästa år någonsin

Utskrift av avsnitt 89 – Nu börjar vi planera för 2018 - Ditt bästa år någonsin

Välkommen till Monkey mindset, jag heter Daniel Sjöstedt och jag är mental tränare.

För vad som känns som ungefär två veckor sedan kommer jag ihåg hur jag tänkte att det inte var klokt att det redan var augusti. Jag kunde inte förstå var 2017 hade tagit vägen.

Nu är det december och det känns ibland som att väldigt lite händer, tiden bara går. Dagarna flyter in i varandra. Jag står och stampar på samma ställe hela tiden.

Många av de tillkortakommanden jag kämpade med i januari kämpar jag också med i december. 

Men det är också så, förstås, att väldigt många positiva saker hände 2017.

Och jag känner mig taggad att göra någonting riktigt bra av 2018. Både för mig själv personligen, och min familj, men även för Monkey mindset. 

Och jag tänker att om jag tar allt jag lärt mig fram till nu, kollar på vad som har funkat och vad som inte har funkat. Funderar på vad jag vill ha ut av framtiden. Tar mig tid att verkligen göra det. Skriva ner det. 

Prioritera mellan alla de här sakerna jag vill, vad är viktigare, vad är mindre viktigt. Hur mycket arbete och vilken typ av arbete krävs för varje enskild sak? Är det värt det? Och så vidare. Alltså gör jobbet. Tar det på allvar.

 

Den här gången ska planen följas

Vad skulle hända då, hur skulle jag i december 2018 se tillbaka på det året om jag hade levt mitt liv så som jag vill? Med en viss grad av intention. Där åtminstone vissa delar rör sig framåt i en tydlig riktning och där jag har kämpat för att hålla den riktningen? Även när det har varit svårt. Där jag har tagit mig tillbaka och inte gett upp dom gångerna jag missat några dagar eller veckor? 

För mig känns den här tanken inspirerande och faktisk realistisk. 

Jag vill ägna en del av december åt detta. Några timmar i veckan, kanske. Tar mig den här tiden. Gör planerna. Tar reda på det som behöver tas reda på.
 

Börjar brett för att sedan smalna av

Kanske jobba systematisk där jag börjar brett och sedan smalnar av till ett par eller en handfull saker som jag känner extra mycket för och bestämmer mig för att det, dessa fyra punkter, dom ska jag äntligen ta tag i och jobba hårt med under 2018. Vad gäller dom punkterna, dom här viktiga punkterna så ska 2018 bli mitt bästa år någonsin.

Det här är görbart. Helt klart. Och om det är görbart för mig så är det självklart också görbart för dig. Om du vill. 

De poddar som är kvar det här året, åtminstone de som görs av mig och kommer ut på fredagar, kommer att handla om det här. Att börja fundera på framtiden. Att lägga en plan för 2108. För att göra det till ditt bästa år någonsin. 

Att jobba med kalenderåret ligger ju närmast till hands men så behöver det förstås inte vara. Man kan ju börja med det här arbetet när som helst.

Vi kommer att titta på både stort och smått. Så vi kommer till exempel att fundera på hur vi vill att vårt liv ska se ut om fem år. Var vill jag vara då? Inom olika områden. 

Och var kommer jag att vara om jag fortsätter på den väg jag är inne på nu? Leder den vägen till det ställe jag vill vara om fem år och om så inte är fallet, när ska jag byta väg?

Och om jag har en bild av var jag vill vara i framtiden, hur långt är då rimligt att anta att jag kan komma under 2018 och vad krävs för det.
 

Vilka vanor och beteenden vill jag ha?

Vi kommer också att fundera på vardagen. Vilka beteenden vill jag ha? vilka vill jag inte ha? Hur vill jag att en morgon ska vara till exempel, vilken känsla vill jag att jag och min familj har när vi säger hej då till varandra på morgonen. Och vad behöver ske för att den önskan ska kunna bli verklighet?

Vad vill jag ägna min fritid åt? Hur kan jag underlätta för mig själv så mycket som möjligt för att det ska kunna bli så? Vad vill jag inte ägna min fritid åt. Hur ska jag göra för att göra mig av med den här sysslan eller ovanan, som nu tar så mycket av min tid?

Och jag kommer också att ta upp sådant som stöd. Vem kan jag få stöd av i den här processen. Finns det någon eller några som kan vara med och peppa mig? Kanske kan flera som gör det här gå samman och stötta varandra och tipsa varandra. Stöd och hjälp och support är någonting som är jätteviktigt i en förändringsprocess.

Och jag kommer att ta upp flera andra saker. Min ambition är att ge dig ideer och verktyg och inspiration. 

Men själva jobbet behöver att göras av dig. Och att göra allt som jag föreslår är nog inte rimligt, inte heller att sträva efter förändring inom allt för många områden.

Och att börja planera och fundera nu, någon månad innan förändringen ska inledas, kan nog vara lagom. 
 

Töm hjärnan med en "Brain dump"

Mitt förslag för att komma igång, och det här blir då veckans övning, är att du börjar med en brain dump. Då sätter du dig ner när du har tid, i en miljö där du kan tänka och så skriver du ner allt du kan komma på inom ämnet framtid. Du tömmer hjärnan på allt som finns där.

Du går in i övningen med ambitionen att inte censurera dig själv någonting. Allt du tänker kan du skriva, det behöver inte vara sammanhängande, det behöver inte vara rimligt, det behöver inte ens vara logiskt och om du märker att du drar dig bort från ämnet tillåt det också.

Att göra en braindump kan kräva tid och det behöver inte vara fel att dela upp den i omgångar. Kanske skriva en viss tid varje dag. 

För att få ut maximalt resultat av den krävs att du vågar sitta kvar när pennan inte vill längre. 

Först kanske du skriver en lista, det här vill jag göra. Sedan känns det klart. För nu har du fått ur dig det som varit längst fram i ditt medvetande. 

Det självklara och det logiska. Om man jämför din lista nu med listan som din lärare eller kompis eller chef eller mamma skulle sätta ihop åt dig på tio minuter så skulle de troligen se ganska lika ut.

Men när du sitter kvar så börjar du efter ett tag att utveckla. Kanske lägger du till någonting på en av punkterna. Eller så kommer du på något som utspelade sig för många år sedan, som du längtar till, som du skulle villja uppleva igen så då skriver du ner det.

Tillåt allt att komma fram. Ingen annan kommer att se de där sidorna. Du behöver inte ens läsa dem själv igen. Det finns inga krav på struktur eller form. Skriva bara vad som faller dig in. 

Och när du klar med den här tömningen så har du ett antal fullklottrade sidor. Du har tillåtit dig själv att tänka klart, i någon mån, du har gett dig själv utrymme att ta en ytlig tanke och dra den hela vägen för att se var den hamnar.

låt säga att du börjar med någonting som är jättevanligt "jag vill börja röra på mig". Normalt sett hade du nu stannat där eller nästan där. Du hade kanske funderat på vad du vill göra, vilka gym finns tillgängliga där du bor? Finns det något korplag inom min idrott? Och så vidare.

Men nu tillåter du dig själv att ta den tanken längre. Hur vill du röra på dig. Om du fick välja? Vad tycker du allra bäst om att göra? Var vill du vara vad gäller din fysiska hälsa om fem år? 

Det bästa du vet kanske är att cykla på mallorca. Så då drömmer du och skriver om det på det sättet. Om du fick välja skulle du cykla på Mallorca. 

Men det känns inte realistiskt, du har ju ett jobb du tycker om som du varken vill eller kan lämna. Bry dig inte om det i nuläget. Och du vill inte heller flytta från den stad du bor. Bry dig inte om det heller.

Eller så känns det helt realistiskt, du har möjligheterna, du har bara inte tänkt tanken. Men eftersom du tycker cykling är så roligt bestämmer du dig för att ta dig en ordentlig funderare på det.

Men oavsett det här sista jag sa, Målet med den här övningen är inte att skapa en handlingsplan. Du behöver inte stå till svars för det du skriver inför någon, utan du ska bara dumpa dina tankar, drömmar, funderingar om framtiden på papper.

Och när du har gjort det, då kan du börja strukturera, kanske prioritera. Komma tillbaka till verkligheten en aning och se vad som är realistiskt för 2018. 

Och där någonstans kommer vi att fortsätta nästa vecka.
 

Kolla in våra fria medlemssidor

Om du är nyfiken på mental träning så har vi fria medlemssidor där vi samlar sådant som kan hjälpa dig att komma igång. Om du går in på Monkeymindset.se klickar på knappen det står klicka här på och anmäler dig så får du bland annat tillgång till vårt mentala träningsprogram.

Om du gillar podden får du gärna lämna en recension på itunes, det uppskattas mycket.

Tack för att du har lyssnat. Jag hoppas att vi hörs snart igen.