104. Sex tips till dig som vill jobba djupt

 

Välkommen till Monkey mindset. Jag heter Daniel Sjösedt och jag är mental tränare. Det här avsnittet kommer att handla om djupt arbete. det är en fortsättning på förra avsnittet där jag tog upp några tips för att enklare kunna föra in djupt arbete i ditt liv.

Djupt arbete handlar om att ge dig själv chansen att uträtta högkvalitativt arbete genom att ge dig själv relativt långa, sammanhängande perioder där du jobbar helt ostört, helt utan distraktioner. I grunden är det så enkelt.

I dag kommer jag att ge mer praktiska tips. Små saker som potentiellt kan göra stor skillnad om du gör dem. Och jag pratar uteslutande om sådant du själv kan påverka. Jag tar alltså inte upp den yttre miljön i det här avsnittet. Hur medarbetare knackar på din dörr eller hur du blir avbruten på andra sätt. 

De här tipsen är för den som redan har kommit igång med djupt arbete. 

Och som jag sa förra gången. Det är inte säkert att det räcker att sitta i ett stängt rum där ingen stör dig. Distraktioner finns där ändå. Många av oss är ganska bra på att distrahera oss själva.

Råd till dig som börjat med djupt arbete

Mitt främsta råd när det gäller att införa djupt arbete är att göra det på ditt sätt. Om du hittar en metod som fungerar för dig så kör på den. Men om du försöker att göra den här förändringen och gång på gång misslyckas med den, alltså faller tillbaka in i ditt gamla sätt att jobba, och du inte vill ha det så, fundera då på de här punkterna och försök att införa dem.

För det är jättevanligt, inom all förändring egentligen, att man har en metod, som trots att den inte funkar, man försöker om och om igen. För man tycker att den borde funka. Om bara jag kan bli en lite bättre människa.

Men fall inte i den fällan. Om du misslyckas två, tre gånger, vänta inte på att du ska skärpa dig utan gör någonting annorlunda. det kan vara någonting jättelitet.

Mina tips för det här är sex stycken. De har ingen inbördes ordning och de är:

  1. Ha en plan.
  2. Ha någonting att skriva ner idéer och tankar på.
  3. Låt koncentrationen komma till dig.
  4. Skapa en rutin.
  5. Sluta när du vill ha mer.
  6. Tänk i termer av på och av.

1. Ha en plan

Bestäm i förväg vad just det här blocket av djupt arbete ska användas till. Speca så hårt du kan. Om du bara säger att du ska jobba på en viss rapport eller med en allmänt hållen idé, då är risken stor att ditt sinne kommer att hålla sig på en ytlig nivå, där det trivs bäst, där det är behagligt. 

Så bestäm vad du ska jobba med, så tydligt och hårt definierat som du kan och se till att ha det du behöver för att arbeta med den uppgiften innan du sätter dig.

2. Ha någonting att skriva ner ideér och tankar på

Det här kan, precis som många av de andra punkterna, låta självklart och kanske lite väl simpelt men jag har upptäckt att när du jobbar med en och samma sak utan distraktioner så kommer du att få massor av tankar och idéer. Både som gäller det du jobbar med nu, men kanske inte exakt precis det du har framför dig, du kommer alltså på att sådär kan jag lösa morgondagens problem. dina tankar ligger lite före eller går lite utanför dagens uppgift.
 
Men jag har också märkt att jag får massor av bra idéer för sådant som inte alls har med dagens ämne att göra.
 
Och om du inte har någon metod att fånga de här idéerna kommer de antingen ligga kvar där och distrahera dig, eller glömmas bort.
 
Så ha papper och penna bredvid dig och var inte rädd att skriva ner tankar och ideer där. Det kanske känns som att du lämnar ämnet genom att göra det, att du alltså inte tillåter dig att fokusera på en och samma sak, men min erfarenhet är att det är precis tvärtom. Genom att fästa saker på papper kan du släppa dem mentalt.

3. Låt koncentrationen komma till dig

Jag ska hålla den här punkten kort. Det här är en inställningsfråga men för mig har det varit en game-changer. Om du försöker hamna i djup koncentration kan det hända, så är det i alla fall för mig, att det upplevs som en kamp. Du börjar i stunden analysera: Är jag koncentrerad nu? varför är jag inte koncentrerad?, Nej jag var ju nyss koncentrerad men nu känner jag mig distraherad? 
  
Alla de här tankarna hindrar dig. skapar onödiga barriärer. Gör bara jobbet och räkna med att resten kommer av sig självt. Och om det inte gör det den här gången eller den här veckan så är det faktiskt inte hela världen.
  
Att jobba så här är ganska krävande och det finns ingen anledning att göra det mer krävande än vad det behöver vara. 

4. Skapa en rutin

Det här knyter an till förra punkten. Ha några saker som du gör varje gång du arbetar djupt. 

Det kan vara att sitta på något visst ställe. Eller att du rensar skrivbordet inför dina sessioner med djupt arbete. Det kan vara att du går och hämtar en kopp kaffe, sätter på musik, skissar upp exakt vad du ska jobba med och sedan sätter igång.
        
Till exempel. Om du jobbar bäst med musik så är ett väldigt effektivt tips att ha en enda låt som du spelar i lurarna om och om igen under de här sessionerna. 

Och du spelar inte den låten annars.

Om du ser på idrottare hur dom beter sig innan de ska prestera så har de oftast en rutin. De har den för att de vill säga till sig själva, sin kropp och sitt sinne, att nu är det dags att prestera.

Och eftersom de gör samma sak varje gång så lär sig kroppen att nu är det dags att ställa om till prestation, de har alltså skapat triggers som de sätter igång.

Och du kan göra samma sak.

5. Sluta när du vill ha mer

Jag var inne på det förra veckan, i det avsnittet, att en av farorna med att jobba djupt, i alla fall för mig, är att om jag jobbar så här för mycket, under för lång tid, är det svårt att påbörja nästa pass, eller ibland till och med nästa dag.

Så kör dig inte slut varje pass. Kör hellre för korta pass än för långa och en bra metod för att hålla koll på det är att ta rast när du känner att du har mer i dig. du kanske vet exakt vad som ska stå i nästa stycke.

Då kan du lämna där och ta en rast. För att sedan komma tillbaka när du har vilat.

Skulle det vara styrketräning jag pratade om så skulle jag säga att du aldrig ska köra till failure vad gäller djupt arbete, du ska alltså inte jobba så länge att du inte har någonting mer att ge.

6. Tänk i termer av på och av

När du är på är du väldigt på. Då är du fokuserad och du gör vad som krävs för att vara fokuserad, och när du inte jobbar, då återhämtar du dig och du gör vad som krävs för att återhämta dig.

Ett sätt att jobba, som jag personligen gillar, är efter pomodoro-principen. Då jobbar man 25 minuter, sedan rast fem minuter, sedan jobb 25 minuter, rast 5 minuter och så vidare. och i det här så lägger man ibland in längre raster, man hittar ett sätt som passar en själv.

När du då tar dina raster, låt dem fokusera på återhämtning. Att kolla mailen eller facebook eller att passa på att prata med någon medarbetare om ett annat projekt under de här rasterna är inte återhämtning. Det är tvärtom mot återhämtning. Det kommer inte att göra dig bättre under nästa 25-minuters period, utan det kommer att skingra ditt fokus på det du gör nu.

Det som kommer att göra dig bättre är till exempel att sätta sig någonstans med stängda ögon. Att gå en lite kort promenad i friska luften. Att göra någonting med kroppen för att få igång blodcirkulationen. Att dricka ett glas vatten. Och så vidare.

Alla behöver självklart hitta sin egen nivå, och nu drar jag det lite till sin spets, men den som jobbar så här ser sig nästan som en idrottare. Han eller hon försöker alltså optimera förutsättningarna för prestation och i det ingår förstås optimal återhämtning.

Och det här sättet att jobba leder också till högre prestation, i min värld är det ingen tvekan om det.

Tack för att du har lyssnat, och vi hörs igen ganska snart. nu tar Patrik över podden ett tag och jag är tillbaka i april.