164. Så kan du nollställa ditt digitala liv

 

Välkommen till Monkey mindset, jag heter Daniel Sjöstedt.

Förra veckan pratade jag om boken Digital minimalism, skriven av Cal Newport och det kommer jag att göra i det här avsnittet också.

I sitt arbete med boken så skickade Newport ut ett mail till sina följare där han bad om frivilliga som kunde tänka sig att under en månads tid bara använda det absolut mest nödvändiga vad gäller digital teknik. Fler än 1600 personer anmälde sig.

Newport gav dem förhållningsregler och bad dem att dokumentera vad de gjorde och vad som hände. De här rapporterna som han fick in ligger till grund för den del av boken som handlar om att göra en 30-dagars digital nollställning.

Det betyder att du, om du vill testa det här, precis som Cal Newports försökspersoner, bestämmer dig för att se vad som händer om du lägger ifrån dig telefonen oftare och även drar ner på sådant som till exempel Netflix.

Teorin är ju förstås att de här sakerna, de digitala i det här fallet, som vi använder en så stor del av vår tid till, inte gör oss lyckliga på sikt, inte gör våra liv bättre.

Nyttan av att konsumera

Man kan ju välja att se på det här på flera olika sätt. Ett är den rena nyttan, är vi nyttiga när vi konsumerar sådant här typ av innehåll, eller är vi nyttigare när vi istället själva skapar saker? Eller gör saker.

Det behöver ju inte betyda att vi tillverkar någonting för att kunna sälja det vidare utan vi kan ju skapa bara för vår egen skull och jag är ganska säker på att Cal Newport till exempel gör skillnad mellan att vara inne på Twitter och att istället lägga sin tid på att lösa korsord.

Det är den digitala konsumtionen han vill åt, för hans tes är att den inte bara tar vår tid utan att den också gör någonting med oss, som inte är så positivt. Vad gäller välbefinnande, oro, stress och så vidare.

Jag kommer inte ihåg vem som har sagt det här men idag tenderar vi lägga ganska mycket tid på att se på eller läsa om andra som lagar mat till exempel, eller renoverar huset eller tränar, eller har sex för den delen och inte lika mycket tid på att utföra de här aktiviteterna själva.

Det andra sättet vi kan se det här är ju det lite mer existentiella. Kommer vi i framtiden, när vi blir gamla och tittar tillbaka på vårt liv önska att vi hade lagt mer eller mindre tid på våra skärmar.

Svaret på den frågan är nog självklart för många av oss. Och vad önskar vi i så fall att vi istället hade lagt tiden på?

Meningsfullt och tillfredsställande

Jag läser ganska mycket om sådant här just nu. Alltså om vad vi ser som ett bra liv och hur viktigt det är för oss att göra sådana saker som vi tycker är meningsfulla. Så kanske är jag inte helt objektiv men det känns i alla fall som att det skulle vara få som vid ålderns höst ångrade att de tog så många promenader, trots att ju promenader inte är nyttigt eller skapar värde eller hur man nu ser det. Samma sak med att till exempel träna på att spela gitarr eller läsa böcker. Eller kanske till och med lösa korsord för den delen.

Medan det är väldigt lätt för mig att se tillbaka på en vecka och bli arg eller besviken på mig själv för att jag spenderade så mycket tid att surfa på Youtube eller någonting sådant.

Jag ser det som att det tar tid från annat. Medan annan tid som inte heller den är produktiv, att vara med barnen, eller att träna eller att gå, det känns på något sätt som att de är värda mer, i alla fall för mitt välbefinnande.

Så för mig så har i alla fall de här sakerna olika långsiktiga värden även om inga av de här sakerna gör så mycket konkret nytta.

En av fördelarna med boken Digital minimalism är att den är så enkel att agera på. Man läser den, eller man läser ett kapitel i den och sedan så har man någonting konkret att göra.

Författaren, Cal Newport, tar ner de här koncepten han beskriver till sådant som man känner igen i sin vardag. Så det blir inte bara teoretisk, vilket kan vara fallet med vissa sådana här böcker som handlar om vår hjärna eller vårt sinne eller om hur det moderna livet påverkar oss på olika sätt.

Tre steg till att nollställa

Så rent konkret så, Newport skriver att om du vill göra en sådan här digital nollställning, så kan du ta det i tre enkla steg.

1. Definiera dina digitala regler

För det första: Definiera dina digitala regler. Och det betyder att du sätter tydliga regler för vad du för och inte får göra under den här tiden, de här 30 dagarna som nollställningen pågår.

Jag kallar det för nollställning men i boken kallar Newport det för "declutter". Han säger också att det på sätt och vis kan liknas vid en detox, så jag antar att man skulle kunna säga att det är en 30-dagars digital detox, men som Newport i alla fall argumenterar så går man ju efter en detox tillbaka till sitt gamla beteende och det är inte meningen här.

Reglerna Newport sätter är att all digital teknik som inte är nödvändig ska bort. Alla appar till exempel som inte är absolut nödvändiga. Och han ger exemplet att om din dotter skickar meddelande på Messenger när hon ska hämtas från fotbollsträningen så är Messenger nödvändig, medan mail och Instagram nog inte är det. För du kan, troligen, kolla din mail bara när du har tillgång till en dator, även om just den tanken kanske känns skrämmande.

Så för att ge det här chansen på riktigt ska du vara hård men inte för hård. Ett typiskt skäl till varför många av de här 1600 som var med i Newports experiment inte klarade 30 dagar var på grund av att de antingen inte hade definierat de här reglerna tydligt nog, så att de lyckades hitta kryphål och undantag, eller att de hade satt reglerna för hårda så att det inte blev praktiskt möjligt att följa dem.

Ett bra sätt att göra sina digitala regler enligt Newport är då först och främst att skilja på vad som är bra att ha och vad som är ett måste. Bara det som är ett måste bör användas under de här 30 dagarna.

Sedan kan du bestämma hur du får använda det du ska använda. Om du nu behöver Messenger för att kunna hämta din dotter från träningen så bör du skriva ner att det är enbart det appen ska användas till, den ska inte bli ett substitut till Facebook eller Snapchat.

2. Nollställ i 30 dagar – gör en digital detox

Nästa steg är att påbörja de här 30 dagarna av digital nollställning och det viktiga att komma ihåg här är för det första att det kommer att bli svårt, särskilt kanske den första veckan.

I boken berättas om en kvinna som tog bort alla appar som hon brukade nöjesanvända på sin telefon men det här beteendet, att ta upp telefonen, satt så hårt att de första dagarna kom hon på sig själv med att klicka in på väderappen hela tiden.

För det andra så gäller det att ha en plan för vad du ska göra istället. Vilka aktiviteter ska du börja med, eller kanske återuppta nu när du inte lägger tiden på skärmar?

Det här är en av de viktigaste sakerna att fundera på för om man inte har någonting, då kommer sannolikt abstinensen, om man nu kan kalla den det, bli så jobbig att man inte orkar hålla ut. Man blir för uttråkad helt enkelt. Så hitta någonting annat som du verkligen tycker om att göra.

Ett exempel från boken är en man som började lyssna på skivor igen. Han lyssnade på album från första låten till den sista utan att klicka på skippa. Det slog mig när jag läste det att så många sådana här saker som man brukade göra, som var en ganska stor del av ens liv förr, nu är helt borta. Jag hade inte ens reflekterat över det, att jag inte längre lyssnade på album utan numera i stort sett bara lyssnar på spellistor och om jag inte känner för en viss låt så skippar jag den.

Så målet med den här 30-dagars perioden är dels att ta en rast från det digitala och dels att hitta tillbaka till sådant som du verkligen uppskattar att göra men som kanske fått stå tillbaka för annat de senast åren.

3. Återinför teknologi

När de här 30 dagarna är över kommer steg 3. Då ska du återintroducera teknologi i ditt liv, men du ska göra det med förhoppningsvis nya ögon.

Vad är det som jag vill ha tillbaka i mitt liv och hur ska jag då förhålla mig till tekniken, så att det inte bara blir så att jag utan att tänka efter följer minsta motståndets lag.

Kanske vill jag till exempel ha Netflix eftersom det finns så mycket bra material där men jag vill inte lägga så många timmar där som jag gjorde tidigare. Då kan jag sätta en regel för mig själv som säger att jag kan kolla ett avsnitt av en viss serie per dag, kanske.

Så vi försöker att ta tillbaka teknik på ett sätt så att våra liv blir bättre och rikare, vi är inte ute efter att svälta oss totalt bara för att bevisa en poäng om att det var bättre förr.

Vi försöker att återuppbygga vårt förhållande till ny teknik, och vi börjar med ett blankt papper.

Bland Newports 1600 personer så var det många som genast gick tillbaka till sociala medier när de 30 dagarna var över bara för att inse att de inte alls ville vara där. Att de med lite perspektiv, efter den här detoxen, inte fick ut det de trodde att de skulle få.

Jag tycker att det är svårt att förhålla mig till den här frågan med skärmar. Varannan vecka tycker jag att det är jätteviktigt och jag tar bort allt på mobilen och tycker att livet blir mycket bättre när jag ger mig själv en massa tystnad och mobilfri tid. Nästa vecka så ligger jag i sängen och kollar på Youtube och tänker jag gillar ju det här, så varför ska jag hela tiden behöva ge mig själv dåligt samvete.

Precis som med allt annat så är det här ju upp till varje individ att fundera på. Eller inte, om man inte har lust.

Jag rekommenderar verkligen boken Digital minimalism. Jag tror trots allt att det är bra med motkrafter vad gäller den utveckling som vi ser och jag tror också, även om jag inte alltid kan leva som jag lär, att det finns jättemycket att vinna för den som verkligen är medveten om hur han eller hon vill använda sin teknik.

Det var allt för den här gången. Tack för att du har lyssnat. Ta hand om dig.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.