Tillbaka

52. Lev med intention – Nystart del 1

ansvar förändring hörnstensvanor intention nystart tillfredsställelse Jan 18, 2017

 

Hej och välkommen till Monkey mindset, en podcast av mig Daniel Sjöstedt och jag är mental tränare.

Dagens avsnitt är det första i en serie som kommer att löpa, tror jag under hela våren. Serien kommer att ha temat nystart, att man ger sig själv en nystart och den kommer att handla om att leva med intention.

Med det menar jag, lite förenklat, att vi i förväg tänker till om hur vi vill att vårt liv ska se, utifrån de förutsättningar vi har, och sedan gör en plan för hur det ska kunna bli verklighet. Vi tar reda på vad vi mår bra av i våra liv och försöker göra mer av det och så tar vi reda på vad vi inte mår bra av och så gör vi mindre av det. Och det handlar troligen inte om en eller två saker utan om en helhet. En balans.

Vi gör det här på ett systematiserat sätt. Så vi funderar alltså på hur jag vill att en vecka, till exempel, av mitt liv ska se ut. Och så jobbar vi för att skapa den veckan. Så gott vi kan. Vi lägger till en del saker, tar bort en del saker och så skruvar vi på en del av det vi redan gör så att det passar bättre in i det liv vi vill ha.

Sätta grunden först

Det här kan ju låta hur stort som helst, som ett jättejobb, och det kan det vara. Men min ambition är att göra det här på ett sätt som är hållbart. Att börja med grunderna och att skynda långsamt.

Det är väldigt lätt hänt när man försöker sig på någonting sådant här att man på ren inspiration gör en massa förändringar mer eller mindre över en natt. Man köper gymkort, rensar kyl, frys och skafferi från alla onyttigheter och anmäler sig till den där kursen i spanska och fattar en massa andra beslut som ligger i linje med det liv man vill ha, eller kanske snarare som speglar den person som man vill vara. Man gör allt genast.

Ett av problemen när man går så här fort fram är att ens självbild inte riktigt hinner med, att man någonstans innerst inne inte ens själv tror på att förändringen är hållbar, och att alla nya vanor man försöker skapa, alla beteenden som man försöker att förändra, kostar så mycket energi att man helt enkelt inte orkar och utan att man egentligen vill det så styrs man tillbaka till sitt gamla beteende. Det som kropp och sinne ser som sitt normala beteende. Det som man är van vid, som man känner till och som kostar väldigt lite energi att leva.

Så det jag kommer att sträva efter i den här serien är att det inte alls ska bli så. Utan att förändringen ska sätta sig, att den ska bli permanent. Och för att det ska kunna bli så så betyder det att vi jobbar med ett fåtal saker i taget och att ett av ledorden i förändringsarbetet är tålamod.

För det överlägset bästa sättet jag vet när det handlar om att skapa förändring, både stor och liten, är att våga låta det ta tid.

Och jag sätter ingen tidsgräns här och nu men man skulle kunna se på det ungefär så här att om du nu sätter dig ner och jobbar med det här och kommer fram till hur du skulle vilja att ditt liv skulle se ut. Så skulle du kunna sträva efter att det ska bli så 2018. I år, 2017, jobbar du med att bygga grunderna. Att sakta men säkert göra en hållbar livsstilsförändring.

Experimentera och testa

Det är så jag tänker. Och vad man vill förändra är ju sannolikt olika för alla. De flesta av er är nog relativt nöjda men kanske har en eller ett par saker som om de förändrades åt ett bra håll skulle öka er livskvalitet.

Andra kanske har massor av saker eller så tycker man bara att det är spännande och intressant att ta sig en ordentlig titt på sitt liv och fundera på vad man gör idag och experimentera lite och se om det blir bättre eller roligare om man förändrar och testar någonting nytt.

Själv så har jag märkt att själva förändringen i sig är någonting som jag går igång på. Jag har ganska länge strävat efter att hitta något typ av system för olika delar av mitt liv. För hur jag jobbar och tränar, framför allt, men också i viss mån för hur jag äter och sover och under ett tag också för hur jag klädde mig och säkert annat som jag glömmer bort här.

Och jag har testat jättemånga olika saker. Olika metoder som jag läst om i böcker. Och så blir jag lite arg och irriterad på mig själv när jag inte kan hålla mig till en sak utan hela tiden vill hitta något nytt.

Men vad jag tror att jag förstår nu är att det nog är just det som är mitt system. Det är då jag fungerar bäst och trivs bäst. Jag läser om något och så testar jag det. Och även om det fungerar så läser jag något nytt och då vill jag testa det.

Under tiden jag gör det här så fastnar vissa saker. Som jag fortsätter med och allt eftersom tiden går så har jag skapat vissa grundpelare, skulle man kunna säga, som jag håller fast vid oavsett vilken metod jag testar för tillfället.

I nästa avsnitt kommer jag att prata om det som jag anser är grunderna i en sådan här personlig förändringsprocess. Och det finns självklart olika sätt att se på det men jag har valt fyra områden och dom är:

  • sömn
  • kost
  • motion och
  • återhämtning.

Sedan går vi vidare och pratar om vår uppmärksamhet, vad vi lägger den på, våra vanor, hur ser dom ut? vilka vanor vill vi ha, vilka ovanor vill vi göra oss av med? Och vår miljö. hur kan vi anpassa vår miljö, såväl den fysiska som den mentala för att öka möjligheterna att känna mer tillfredsställelse i vardagen. för när allt kommer omkring, bakom alla stora ord, så är det väl det vi alla strävar efter.

Förändring skapar motstånd

Men innan vi ens kommer dit så är det några saker som jag tror är viktiga att ta hänsyn till och att i viss mån förstå för den som vill införa förändring i sitt liv.

Det första är att förändring, nästan all typ av förändring, är svårt. Vi drar oss hela tiden mot det vi känner till. Om vårt sinne är bekant med en sak och obekant med en annan så drar den sig nästan alltid mot det som är bekant och gör motstånd mot det som är obekant. Så om vi försöker göra för mycket för snabbt så skulle man kunna likna det vid att vi har ett gummiband runt oss och när vi rör oss utanför vår komfortzon, det vi känner till och är bekväma med, så spänns det här gummibandet och skapar motstånd.

Risken är att vi efter ett tag av konstant motstånd inte längre orkar hålla emot, ger upp och dras tillbaka till utgångsläget. Men om vi bara tar ett steg ut, eller ett halvt steg. Då är det inte alls lika jobbigt. motståndet känns knappt och om vi har tålamod och befinner oss här ett tag så kommer gummibandet sakta men säkert att töjas ut och efter ett tag så finns inget motstånd alls. och då kan vi ta nästa lilla steg. Så sker oftast hållbar förändring och det är det jag förespråkar.

Ansvar är frihet

Det andra jag vill att du ska tänka på är att det är du som är ansvarig. Om du vill att någonting ska ske så behöver du ta ansvar för att det sker. Och om det inte går som du vill så är det ditt ansvar att lösa det. Det behöver inte vara ditt fel, men det är ditt ansvar att lösa. Jätteviktigt att komma ihåg, jag har gjort ett helt avsnitt om det som jag länkar till, och skälet till att jag säger det här, och jag vet att det kan låta hårt, det är ju att i de allra flesta fall så kommer ingen annan att ta ansvar för ditt liv och för ditt välbefinnande. På pappret så kanske det är någon annans ansvar att lösa den här svårigheten du helt utan egen förskyllan har hamnat i. Men den personen, eller den organisationen eller myndigheten gör det inte. De kanske gör något. så att de rent formellt kan säga att de har tagit sitt ansvar men de gör ingenting som på riktigt hjälper dig och din situation.

Att säga till sig själv att jag tar ansvar för mitt eget liv till 100 procent innebär att du gör dig själv fri. Inte från allt som är svårt och jobbigt men du tar i alla fall makten över dig själv och det öppnar upp en massa dörrar som tidigare har uppfattats som låsta. du kommer att se en massa nya möjligheter och du kommer att skapa möjligheter för dig själv.

Jag stannar där för den här gången. Jag kommer att fortsätta med den här serien under en stor del av våren.

Tusen tack för att du har lyssnat. Tack till alla er som mailar och tack till er som recenserar podden på iTunes, det ger mig så mycket positiv energi att läsa era fina mail och era snälla recensioner. fortsätt gärna med det.

Jag önskar dig en härlig vecka så hörs vi snart igen.