Tillbaka

61. Hörnstensvanor

beteenden förändring hörnstensvanor kontroll självkänsla vanor Mar 29, 2017

 

Välkommen till monkey mindset.

Idag tänkte jag prata lite mer om vanor. Jag har ju tagit upp det i flera tidigare poddar, nummer 21, 22 och 23 handlar om hur du skapar vanor, och för mig så är det här med vanor en av de viktigaste nycklarna för att kunna ta kontrollen över sitt eget liv. Att veta hur man skapar en vana, hur man bryter en vana. Hur vanor generellt sett fungerar och även kunna identifiera vilka vanor jag redan har, både sådana som hjälper mig i livet men också sådana som begränsar mig, eller som hindrar mig eller som på supertydliga sätt förstör för mig.

Det här är någonting som jag har intresserat mig för mer och mer och ju mer man lär sig om vanor desto mer tycker jag att man förstår om sitt eget beteende.

Sådant som man undrar varför man gör, inser man är en ovana som man inte har lyckats bli av med och sådant som man vill göra men inte få gjort inser man att det är bara en vana som ännu inte satt sig. Som jag behöver skapa. På ett strategiskt och strukturerat sätt.

Det betyder tyvärr inte att jag nu har gjort mig av med alla oönskade ovanor och skapat alla vanor jag själv vill ha för det här är ju svårt och även om det finns metoder och allmänt riktlinjer så har jag också märkt att alla beteenden är olika. Det som funkar för att skapa en vana kanske inte funkar för att skapa en annan. Så det är ett kontinuerligt arbete med två steg framåt och ett steg bakåt där man försöker lära av misstag och utvecklas.

Jag kommer att komma tillbaka till det här med hur en vana är uppbyggd i kommande avsnitt men det jag tänker prata om mest idag är någonting som kallas för hörnstensvana. Eller Keystone habit på engelska och det är en typ av vana som är lite viktigare än andra vanor. För en hörnstensvana är nämligen en vana som driver annat beteende också. Så om du sätter den här vanan så kommer annat på köpet.

Drar med sig andra beteenden

Jag har pratat om hörnstensvanor i tidigare avsnitt även om jag inte alltid benämnt dem som sådana. Avsnitt 53-55 till exempel handlade ju om sömn, kost, motion och mental återhämtning och alla dessa fyra tycker jag kan kategoriseras som hörnstensvanor. Om du får dessa under kontroll så drar de troligen med sig en massa andra bra beteenden också. Du kanske blir mer produktiv, du blir gladare, får bättre självkänsla. Du kanske till och med får en bättre kontroll på din ekonomi. Det kan vara en sådan sak som inte så här direkt poppar upp i skallen men som kan vara en effekt av de här hörnstensvanorna.

Och på samma sätt kan det finnas negativa hörnstensvanor. Beteenden som i sig kanske inte verkar så farliga men som kan leda till andra saker som inte är bra för dig. Som gör att du fungerar sämre, eller presterar sämre eller mår sämre till exempel.

En dålig start på dagen kan ju göra att du inte alls mår så bra och jobbar så bra som du gör om du får en bra start på dagen. Och om du tenderar att kolla dina mail det första du gör när du vaknar och mailen ofta gör dig irriterad eller stressad eller på dåligt humör så kan ju det här vara ett exempel på en negativ hörnstensvana. Om du lyckas göra dig av med den här vanan och inte kollar dina mail förrän du är på jobbet och faktiskt kan göra någonting åt dem så kanske den lilla handlingen drar med sig en massa andra beteenden som gynnar både dig och andra.

Du är mer närvarande på morgonen vilket kommer stärka dina relationer med din partner och dina barn. Och du kommer till jobbet utan en massa bränder att släcka och kan på ett mer strategiskt sätt prioritera vad som behöver göras och i vilken ordning. Bara för att att två exempel.

Så känner du igen hörnstensvanor

Det finns en bok som heter Vanans makt - The Power of Habit på engelska, och är skriven av Charles Duhigg. I den boken så tar Duhigg upp hörnstensvanor och skriver att hörnstensvanor skiljer sig från andra vanor på framför allt tre sätt.

  1. Det första är att de skapar mer viljestyrka. Vissa saker som till exemplet är väldigt mentalt krävande kan dränera oss på viljestyrka. Även om det är ett bra beteende. De här vanorna passar oftast inte som hörnstensvanor. Utan en hörnstensvana ska skapa viljestyrka.
  2. En hörnstensvana ska också kunna fungera som en plattform för andra beteenden. Kost och motion är ju bra exempel på vanor som väldigt tydligt fungerar som plattform för andra positiva beteenden.
  3. En hörnstensvana ska också bygga din självkänsla genom små vinster. Eller den ska bygga upp dig, bekräfta vem du är. Eller vem ni är om ni är ett företag.

Och det här tycker jag stämmer på de flesta vanor men ett exempel i boken handlar om ett företag vars nye vd bestämde att det från och med nu var slut med arbetsplatsolyckor. Att förhindra arbetsplatsolyckor var nu företagets främsta prioritet.

Så det skapades regler och byggdes strukturer för hur detta skulle kunna bli verklighet. Det här skiljer sig kanske inte så mycket från vad vilket företag som helst gör. Alla företag, särskilt industriföretag som det här var, har ju planer för att förhindra arbetsplatsolyckor. Men den här chefen menade verkligen vad han sa. Till etthundra procent. Att förhindra arbetsplatsolyckor var hans och numera också företagets högsta prioritet. Om någonting hände så tog man reda på varför och gjorde de åtgärder som krävdes för att det inte skulle hända igen.

I en normal verksamhet så tänjer vi ju ibland lite på gränserna. Vi vet kanske att vi inte borde göra något men vi gör det ändå. Vi gör det för att det går snabbare eller för att allt ska rulla på. Eller för att produktionen inte ska behöva stoppas. Om någon gjorde så på det här företaget, som för övrigt hette Alcoa och sysslade med aluminium, och det den gjorde bröt mot säkerhetsreglerna, så fick den personen sparken. Även om det var en chef, även om det i kortsiktiga sparade jättemycket pengar.

Säkerhet på arbetet hade gjorts till en hörnstensvana och när den väl satt så drog den med sig en massa positiva beteenden. De som arbetade på golvet märkte till exempel att deras förslag om säkerhetslösningar togs på fullaste allvar av ledningen och implementerades så nu började dom ge förslag på andra förbättringar också.

När vd:n som hette Paul O’Neill lämnade 13 år senare, för att bli USA:s finansminister, hade börsvärdet på företaget gått upp 500 procent.

Vill skapa önskade beteenden

Är då det här en vana? Att ett företag satsar på säkerheten först. Kan det räknas som en vana. Egentligen spelar inte det någon roll exakt hur man definierar det tycker jag. För vad vanor handlar om, det är ju att skapa önskade beteenden och att designa de här beteendena så att de utförs precis så som man vill att de ska utföras när man vill att de ska utföras. Och det var ju precis vad Paul O’Neill gjorde på Alcoa.

Och han förstod att om han kunde förändra sina medarbetares beteende och sätt att tänka runt säkerhet så skulle mycket annat positivt komma av sig självt. Och han hade rätt.

Jag hoppas att jag har väckt några tankar hos dig. Kanske kan du börja fundera på hörnstensvanor i ditt eget liv. Vilka skulle det kunna vara. Finns det sådant du gör nu som skulle, om du slutade upp med dem, förbättra flera delar av ditt liv.

Om du vill komma igång med mental träning så kan du få det du behöver av mig, och det kostar ingenting. Gå in på monkeymindset.se och anmäl dig till mitt nyhetsbrev så skickar jag dig fyra ljudfiler samt instruktioner. De här ljudfilerna heter slappna av, gå djupare, självkänsla och målbilder.

Det var allt för den här gången. Nu tar podden ledigt. När den kommer tillbaka vet jag inte. Tack så mycket för att du har lyssnat.