79. Därför är det så svårt att koncentrera sig

 

De två senaste poddarna har handlat om att försöka hitta ett sätt att jobba som minskar din upplevda stress. Då pratade jag bland annat om det här med att inte lämna lösa trådar, och strävandet efter att kunna jobba fokuserat med en sak i taget, och då har jag pratat om att hitta tillfällen då du kan arbeta ostört.

Att skapa utrymme för att kunna jobba på ett sätt så att du kan prestera ditt bästa samtidigt som du fungerar bra även vad gäller till exempel välmående.

Linjärt tänkande och fokuserat arbete

Mina exempel har hittills handlat mest om- eller kanske bara om arbetslivet men jag tror att samma tankesätt kan föras över på vårt privatliv också.

Jag kommer i det här avsnittet att gå vidare inom samma ämne men jag kommer, åtminstone tillfälligt att lämna de yttre hindrena som jag hittills har pratat om, alltså kraven som kommer utifrån, alla olika arbetsuppgifter du har eller alla som gör anspråk på din tid, till exempel. Jag kommer att lämna det och istället prata om de saker som vi själva gör som saboterar för oss.

För det kan ju vara så att vi i vissa situationer får tid och möjlighet att jobba precis så som vi vill. Men att det ändå inte blir bra. Det är inte bara sådant som ligger utanför oss som hindrar utan även sådant som finns inom oss. Vårt mindset och våra inarbetade vanor till exempel.

Jag ska gå igenom Några av de fällor vi kan falla i när vi försöker skifta till mer fokuserat arbete och jag ska också prata om vilka svårigheter vi kan möta hos oss själva, sånt som till exempelvis har med inarbetade vanor eller mindset att göra.

Och idag kommer jag att prata om vår koncentrationsförmåga.

Människohjärnan är oerhört plastisk, alltså formbar. Hur vi använder den styr hur den utvecklas. Beroende på vad vi gör så aktiveras olika delar av hjärnan. Hjärncellerna jobbar. Om hjärnceller som ligger nära varandra i hjärnan jobbar samtidigt så skapas band mellan de här hjärncellerna. Och ju mer man jobbar med just den här saken desto starkare blir banden. Och desto bättre blir du på just det här sättet att jobba.

Så om vi jobbar någorlunda linjärt så blir vår hjärna bra på det. Och med linjärt menar jag då att man till exempel läser en bok från början till slut, att man påbörjar en arbetsuppgift och jobbar med den tills den är helt klar eller att man städar huset utan att samtidigt ha en massa andra sysslor parallellt. Ungefär det jag har pratat om tidigare, en sak i taget. Fokus på bara det.

Och det är det som fram till nyligen har varit sättet vi fungerat på. Det är det linjära tänkandet som har skapat konst och litteratur och tekniska framsteg. Man går djupt in i ett ämne, lär sig det och förstår det så bra att man utifrån den kunskapen kan ta det ett steg vidare, med hjälp av kreativitet till exempel.

Den som är bra på linjärt tänkande har kontroll över sin egen uppmärksamhet, han kan bestämma var den ska riktas och hur länge.

Och som en parentes så är det just den här förmågan, att ha kontroll över sin egen uppmärksamhet, som många anser är nyckeln för ett lyckligt, kreativt och tillfredsställande liv.

Så även om man inte är beroende av fokuserat arbete för att klara sitt jobb på bästa sätt så kan det ändå finnas anledning att börja tänka på det här.

Styr inte vår egen uppmärksamhet

När internet kom så hände något. Internet, och samhället som nu är format av internet driver och premierar ett beteende som är nästan tvärtemot det linjära. Nu kan vi skumma artikel efter artikel och bara läsa rubriker och ingresser. På Twitter läser vi först en tweet om situationen i Ukraina följs av en tweet om vilken tid någon fick i Lidingöloppet som följs av en tweet om hur Alice Teodorescu blir porträtterad i en pjäs på Göteborgs Stadsteater.

Viktigt blandas med oviktigt. Högt blandas med lågt och det finns ingenting som separerar dem, som visar vad som är vad. Att hoppa från tuva till tuva, från ämne till ämne premieras, möjligheterna att utan egentlig ansträngning lära sig lite om väldigt mycket är oändliga.

Det här är en ganska skön känsla, åtminstone i stunden. För det känns som att man har koll. Man vet i stort sett vilka länder som är med i G7 och man vet i stort sett förnamnen på de i Paradise Hotel.

Och det här gör förstås också någonting med vår formbara, plastiska hjärna. Om vi spenderar stora delar av våra dagar på att koncentrera oss tre sekunder i taget på det som råkar dyka upp på skärmen så blir vår förmåga att fokusera under längre perioder, vår förmåga att själv styra vår uppmärksamhet lidande.

Och om du då får en timma allokerad till fokuserat arbete i ett tyst kontor med ett tomt Word-dokument så är det inte så jäkla lätt. Din uppmärksamhet är kanske van med ständig stimuli och när den inte får det så är det inte bara så att den ger upp och börjar fokusera på det som behöver göras. Så det blir jättesvårt att koncentrera sig, man börjar tänka på annat. Kan inte låta bli mobilen.

Många av oss har glömt, eller vi håller åtminstone på att glömma bort hur man gör när man koncentrerar sig. Vi har inte längre kontroll över vår egen uppmärksamhet.

Du kan läsa mer om det här i en bok som heter "The shallows - What the Internet is doing to our brains". Den är skriven av Nicholas Carr.

Så vad kan vi göra då? För det första tror jag inte att vi ska vara rädda för internet eller media. Att reflexmässigt tänka att det är dåligt eller fel. För det finns ju massor av bra saker med den här utvecklingen, förstås. Men vi behöver nog inse att det inte är lösningen på allt och att det sättet många av oss lever idag innebär utmaningar som behöver hanteras.

Träna din koncentration

Den lösning som forskning visat fungerar är att i viss mån gå tillbaka till basics. Att göra det som din mamma sa till dig att göra och det som kanske du säger åt dina barn att göra. Stäng av datorn och läs en bok. Alltså börja träna ditt linjära tänkande igen.

Låta hjärnan lugna ner sig.

Och också att se till att komma ut lite varje dag. Att vara i naturen är bra för oss på ett mätbart sätt. 2009 publicerades en studie där försökspersoner fick göra tester för minne och koncentrationsförmåga före och efter de tog en promenad. Hälften fick promenera i grönska och hälften fick promenera i stadsmiljö.

De som fick vara i naturen förbättrade sitt testresultat med i snitt 20 procent efter promenaden. De som gick i stan förbättrades ingenting. Och de som gick i stan upplevde en lägre grad av välmående efter promenaden.

För mig personligen är det här en stor fråga som du kanske har märkt om du har lyssnat på podden ett tag. Jag jobbar väldigt mycket med det. För det har så otroligt stor effekt på framför allt mitt eget välbefinnande. Till exempel så använder jag knappt sociala medier alls, lite Facebook, Jag har nu 82 vardagar i rad utan Twitter, jag bockar av det i en app, och jag har inte varit inne på helgerna heller, så egentligen är det mycket mer. Jag har 87 dagar i rad utan kvällstidningar och jag har inga mailappar på min mobil.

Och jag tränar mentalt med ljudfil i stort sett varje dag. För att stilla kropp och hjärna.

Trots detta så märker jag ofta hur jag utan att egentligen tänka öppnar och stänger, öppnar och stänger Text-tv appen på mobilen. Det är ju det enda jag kan surfa på och när jag skriver den här podden, så har jag 18 flikar öppna i Chrome på min dator, jag räknade precis nyss.

Det är lätt att tolka den som försöker att begränsa sig så här från internet eller tv eller nyheter som att man tror sig vara lite förmer. Men en journalist på The New Yorker som heter George Packer sa det väldigt bra. Han pratade om Twitter och sa att han inte har det och inte vill ha det. Och så berättade han varför.

It scares me, not because I’m morally superior to it, but because I don’t think I could handle it. I’m afraid I’d end up letting my son go hungry.

Så känner jag också.

Jag hoppas att den här podden har gett dig några nya tankar, det har i alla fall varit mitt mål. Om du tycker om det du hör får du gärna lämna en recension på iTunes.

Och om du är nyfiken på mental träning och undrar vad det var för ljudfil som jag nämnde som jag tränar med så kan du få det du behöver för att komma igång med mental träning av oss, och det kostar inget. Gå till Monkeymindset.se och signa upp med din emailadress så skickar vi dig ljudfiler med instruktioner som du kan börja träna med.

Det var allt för den här gången, tack för att du har lyssnat. Vi hörs snart igen.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.