Tillbaka

82. Jag är bra – Övning för självkänsla

förändring självförtroende självkänsla Oct 19, 2017

 

Välkommen till Monkey mindset. Jag heter Daniel Sjöstedt och jag är mental tränare.

Jag får många mail vilket jag är tacksam över och det överlägset vanligaste mailet jag får handlar om självkänsla.

Jag kan inte se någon tydlig skillnad i varken ålder, kön eller typ av yrke. Att kämpa med sin dåliga självkänsla verkar vara någonting som är universellt.

Jag har många tankar om det här. Om vad det beror på och vad man kan göra åt det, både vad gäller dig och mig som enskilda individer men också vad gäller oss alla, samhället om du vill.

Som jag ser det så lider samhället just nu av extremt dålig självkänsla. Och vad jag menar med samhället vet jag inte riktigt. Samtiden, kanske är ett bättre ord. Och jag vet inte om det alltid har varit så och jag bara är mogen nog för att se det eller om någonting har hänt.

I några veckor framöver tänkte jag i alla fall prata om självkänsla och i det här avsnittet tänkte jag dels dra upp några riktlinjer som jag kommer att utgå från och så kommer jag ge dig en övning som du kan börja göra redan idag.

Några tecken på låg självkänsla

Det vore nästan löjligt att som svensk prata om självkänsla utan att nämna Mia Törnblom. Mia Törnblom har skrivit boken självkänsla nu, som väl måste vara en av de mest sålda svenska böckerna alla kategorier, och en del av det som jag kommer prata om idag kommer från den boken. Övningen jag kommer att berätta om har jag hämtat från självkänsla nu till exempel.

Självkänsla handlar om hur du värderar dig själv. Hur mycket du tycker om dig själv. Jag tycker att det är svårt att sätta en klockren definition på begreppet för det finns alltid undantag men om du har en dålig självkänsla så vet du sannolikt om det, oavsett definition.

Och i vissa fall så är det relativt tydligt också för din omgivning men det stämmer verkligen inte för alla. Många har en mask utåt, där de uppträder som att de har en väldigt bra självkänsla men innerst inne så värderar de sig själva lågt. De tycker inte om sig själva.

Och självkänsla är inte samma sak som självförtroende. Du kan ha ett gott självförtroende men dålig självkänsla och ett dåligt självförtroende men god självkänsla.

Självförtroende såsom jag tänker i alla fall handlar om hur du ser på dig själv inför vissa specifika uppgifter. Du kan ha ett jättebra självförtroende om du ombeds att fixa värmesystemet i den där hyresfastigheten eftersom du har arbetat med sådana system i tio år och du vet att vad som än väntar dig när du kommer in i pannrummet så kommer du att lösa det. ditt förtroende för dig själv inför den här specifika uppgiften är högt. Eller lågt om det är någonting du inte är bekväm med eller tror att du klarar av.

så det är inte samma sak men självkänsla och självförtroende kan ju självklart påverka varandra. men jag lämnar det nu innan jag trasslar in mig allt för mycket.

Mia Törnblom anger de här varningslamporna för låg självkänsla:

  1. du ser ner på och pratar mycket skit om andra
  2. du gör saker för att bevisa för andra att du kan, snarare än att göra det du vill.
  3. du går runt och känner dig som en bluff och tror att du snart ska bli avslöjad.
  4. du jämför dig ständigt med andra och du är bra bara om ingen annan är bättre.
  5. du tycker att du är ful och tror att du vore lyckligare om du vore snygg.

De täcker ju inte in allt så klart men ger ändå en ganska bra bild tycker jag, av vad självkänsla är och inte är.

Utgångspunkter när du vill ha förändring

Det är också viktigt att komma ihåg att självkänsla är en färskvara. Man kan självklart ha det i större eller mindre omfattning naturligt men bara för att man har det så betyder inte det att man kommer att ha det för alltid och om man har en låg självkänsla så betyder inte det att det alltid behöver vara så. Även om det kan kännas så för den som har låg självkänsla. Och som har haft låg självkänsla länge.

Så det här är, precis som så mycket annat, någonting som det går att jobba på.

Låt mig nu prata lite om riktlinjerna. Utgångspunkterna för att jobba med självkänsla eller egentligen vad som helst, särskilt sådant som handlar om vårt sinne.

Utgångspunkt nummer 1. Om du vill ha förändring, så behöver du göra någonting åt det. du behöver sannolikt börja göra vissa saker annorlunda. Om du gör samma sak som du alltid har gjort kommer du att få samma resultat som du alltid har fått.

Utgångspunkt nummer 2. Om vi ska göra saker annorlunda så behöver vi en process för det. Vi behöver alltså bestämma vad vi ska göra annorlunda och hur vi ska göra det. Det behöver inte vara så komplicerat men det räcker inte att säga till sig själv att från och med i morgon är det jag som skärper till mig och gör saker annorlunda. ska det bli någonting av det behöver du bestämma vad och hur.

Utgångspunkt nummer tre. Riktningen vi rör oss i, och kontinuitet, är viktigare än farten. Om vi vill ha allt genast kommer det inte att funka. Om vi tror att vi kan jobba med det här stenhårt i tre veckor och att det sedan är klart kommer det inte heller att funka. vi behöver hitta någonting som tar oss i rätt riktning och som funkar att hålla i på sikt. Kanske någonting som du gör i en eller annan form fem dagar i veckan eller sju dagar i veckan i resten av ditt liv.

Utgångspunkt nummer 4. Om det ska kunna funka för dig på sikt så behöver du hitta någonting som passar dig. Du kan alltså justera och skruva och fixa och dona tills du hittar någonting som passar dig, som du trivs med. Och det behöver inte vara samma sak hela tiden, du kan självklart ändra och byta under resans gång.

Så fyra enkla och ganska självklara utgångspunkter men om du vill börja jobba med det här så tror jag att det är viktigt att du skriver under på dem och tar dem till dig.

Och inte bara tänker att det här är någonting jag borde göra, jag sätter igång med det när jag får tid.

Övningen: "jag är bra"

Övningen jag ska berätta om nu är ett perfekt sätt att komma igång med att jobba för att stärka din självkänsla.

Du kommer att börja göra något, vilket är att skriva, det följer en process, det rör dig definitivt i rätt riktning och det finns tillräckligt mycket spelrum för att du ska kunna göra den här övningen till din egen.

Övningen kallas för "jag är bra-boken" och den kommer från Mia Törnbloms bok självkänsla nu.

Den går till så här: du skaffar dig ett anteckningsblock och varje dag skriver du några rader under följande tre rubriker:

  • Den första rubriken är "Bra". Där skriver du allt du kan komma på som har varit bra med dig idag. Här kan du träna på att bekräfta dig själv. Här kan du till och med skryta om dig själv.
  • Den andra rubriken är "Tack". Här skriver du ner det som du är tacksam för. Tacksamhet är oerhört underskattat som positiv kraft.
  • Den tredje rubriken heter "Hjälp" eller "Jag behöver". Och här skriver du ner vad du behöver hjälp med eller vad du behöver just nu. Du kan skriva här ungefär som att du skrev till en högre kraft. Och du kan blanda praktiska saker som till exempel " jag behöver hjälp med att hantera det här ruttna trädet som riskerar att blåsa ner på uthuset" till att be om hjälp för att bli en mer förstående människa, eller för att kunna visa mer tålamod i din relation med en viss medarbetare.

Att få ur sig det som gnager, att få ner det på pränt, är också väldigt underskattat.

Det är allt. tre rubriker. Bra. Tack. Och hjälp. Du skriver varje dag. Antingen så mycket du har. Eller så avsätter du en viss tid till det.

Mitt råd till dig nu är att om du är en av alla dom som kämpar med din självkänsla. gör det här. Om du har någonting annat som du gör, och det funkar så kör vidare på det men om du just nu inte gör någonting utan bara går och tänker att du borde, så gör det här.

Oavsett vad du tänker om det, oavsett om det låter för enkelt.

Testa varje dag i en månad till exempel och se hur det känns då. Tio minuter om dagen i 30 dagar. Även om du bara tror att det har fem procents chans att lyckas, är det inte ändå värt att ta den chansen?

Hur stor chans har du att någonting ska hända på en månad om du inte gör någonting.

Mitt andra råd är att du ska läsa självkänsla nu av Mia Törnblom. Jag har läst den flera gånger och läste om den nu i veckan och den är intressant och inspirerande och väldigt rolig på sina ställen. Och lätt att ta sig igenom.

Och jag märkte också att en del av det som hon skriver har jag tagit upp tidigare i den här podden, nästan ordagrant, och då trodde jag nog att det var mina egna ord jag använde. Men så kan det bli ibland.

Jag har satt ihop ett litet dokument av den här podden. Med de viktigaste punkterna och en beskrivning av övningen. Som du kan skriva ut och ha som hjälp.

Den finns som vanligt under extramaterial på medlemssidorna och om du inte är medlem så är det bara att går till monkeymindset.se och signa upp. Och du gör det genom att klicka på knappen som det står klicka här på. det kostar ingenting.

Det var allt för den här gången. Lämna gärna en recension på iTunes, stort tack till er som redan har gjort det, jag blir jätteglad, och rörd, av att läsa era snälla ord. Det är bra för min självkänsla.

Tack för att du har lyssnat, jag hoppas att vi hörs snart igen.